پول منجر شود (Vice-chancellor, 2008).
رتبه بندی وب‌گاه‌ها بر اساس تجربه کاربری بدون شناخت شاخصه ها و زیرمعیارها و اوزان آن امکان پذیر نیست، همچنین شاخصه‌های تجربه کاربری بسته به نوع فعالیت وب‌گاه‌ها متفاوت هستند که می‌بایست برای رتبه بندی آن‌ها پس از تعیین شاخص‌ها و اوزان آن، از روشهای تصمیم‌گیری چند شاخصه استفاده کرد. این تحقیق قصد دارد تا با مطالعه بر روی وب‌گاه‌های مورد نظر تجربه کاربری آن‌ها را با استفاده از روش ANP مورد بررسی قرار دهد.
1-3- اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق
الف: نظری
مسأله‌ای که در ایجاد ارتباط بهینه بین مخاطبان و سازمان‌ها از طریق وب‌گاه نقش حیاتی ایفا می‌کند، تجربه کاربری وب‌گاه‌ها و ضرورت وب‌گاه به‌عنوان یک ابزار برای اطمینان از این موضوع که سیستم‌ها و محصولات برای کاربرد انسانی؛ مناسب طراحی شده باشند و کاربران در حین استفاده از آن ضمن داشتن اثربخشی و کارایی؛ به هدف مورد نظر خود در زمینه مورد استفاده برسد.
ب: کاربردی
در صورتی که کاربران در مراجعه اول به وب‌گاه اطلاعات مورد نیاز خود را بدست نیاورند، 40 درصد از آنها دیگر به وب‌گاه مراجعه نخواهند کرد (Nielsen and H. Loranger, 2006).
مطالعات رفتار کاربر در وب نشان می‌دهد که کاربران در مواجهه با وب‌گاه‌هایی که طراحی نامناسب دارند بردبار نیستند. آن‌ها طالب آموختن چگونگی استفاده از صفحات ابتدایی نیستند. آن‌ها مایلند بلافاصله پس از مرور صفحه آغازین و در حداکثر ظرف چند ثانیه قادر به درک عملکرد وب‌گاه باشند احتیاج به چیزی مثل کلاس یا کتابچه آموزشی نداشته باشند (Nielsen, 2003).
بدیهی است که کاربران برای استفاده از وب‌گاه‌ها و دریافت خدمات از آن، وقت و انرژی زیادی را صرف نمی کنند و در صورتی که نتوانند به مقصود خود در زمینه مورد نظر برسند وب‌گاه را ترک می‌کنند. بنابراین توجه به تجربه کاربری که در تعامل با کاربر با ساخت محیط مناسب، وی را به هدف هدایت کند و از کار با آن راضی نگه دارد، امری لازم و ضروری است.

1-4- اهداف تحقیق
الف: اهداف کلی
ارزیابی تجربه کاربری وب گاه های مورد تحقیق که با شهروندان و کاربران بیشترین تعامل کاری را دارند، می باشد.
ب: اهداف ویژه
1. شناخت شاخص های تجربه کاربری متناسب وب گاه های مورد تحقیق با استفاده از مطالعات کتابخانه ای
2. تعیین مقدار وزن شاخص های تجربه کاربری وب گاه های مورد تحقیق با استفاده از روش تحلیل فرایند شبکه
1-5- روش تحقیق
این تحقیق بر اساس هدف، از نوع کاربردی است، در تحقیقات کاربردی نتایج دانش و تکنیک‌ها در محیط‌های واقعی مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای نوین و مناسب آن‌ها کشف می شوند. این تحقیق بر مبنای ماهیت و روش، از نوع روش توصیفی موردی محسوب می شود. در روش توصیفی موردی (ژرفا نگر)؛ حوزه تحقیق یک مورد خاص نظیر یک فرد یا یک گروه و یا یک جامعه محدود است و پژوهشگر در آن تلاش می کند ویژگی‌های خاص آن یک مورد را به طور جامع بررسی کند. موردی بودن پژوهش این امتیاز را دارد که محقق می تواند به نتایج دقیق‌تر و عمیق‌تری از آن دست پیدا کند (سرمد و دیگران،1382).
1-6- قلمرو پژوهش
در بحث قلمروی پژوهش مورد نظر، آنرا از سه بعد مورد بررسی قرار میدهیم:
1-6-1-قلمرو مکانی
این تحقیق در حوزه وب‌گاه‌های فروش اینترنتی دارای نماد اعتماد الکترونیکی2 که در ایران مشغول به فعالیت هستند صورت پذیرفته است.

1-6-2-قلمرو زمانی
با توجه به دوره مشخص در اجرای پایان نامه و نیز امکان تغییر در وب‌گاه‌های مورد مطالعه توسط مدیران وب‌گاه‌ها، زمان این تحقیق پاییز و زمستان سال 1392 می‌باشد.
1-6-3- قلمرو موضوعی
این پژوهش بر روی وب‌گاه هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارند، انجام شده است.
1-7- جامعه و نمونه آماری
پنج وب‌گاه شامل فروش آنلاین محصولات دیجیتال دیجی کالا، فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی تهران کالا، مرکز تخصصی فروش کتاب فردا، فروشگاه موبایل و کامپیوتر آل دیجیتال و فروشگاه و سوپرمارکت اینترنتی ناربلا که بیشترین مراجعه را بر اساس اطلاعات وب‌گاه الکسا3 و همچنین دارای نماد اعتماد الکترونیکی از وزارت بازرگانی داشتند انتخاب شدند.

1-8- سوالات تحقیق
در این پژوهش در مورد سوال های زیر تحقیق، و به آن‌ها پاسخ داده شد.
1-شاخص های تجربه کاربری وب گاه های مورد تحقیق چیست؟
2-اثر شاخص های تجربه کاربری وب گاه های مورد تحقیق بر یکدیگر چگونه است؟
3-اوزان شاخص های تجربه کاربری وب گاه های مورد تحقیق چه مقدار است؟
4- رتبه‌بندی پنج وبگاه مورد مطالعه از نظر تجربه‌ی کاربری چگونه است؟

1-9- چارچوب اجرای تحقیق
شکل 1-1 چارچوب اجرای تحقیق را نمایش می‌دهد.

شکل 1-1 چارچوب اجرای تحقیق

1-10- شرح واژه‌ها و اصطلاحات به‌کار رفته در تحقیق
تعاریف واژه ها در تحقیق، به دو بخش نظری و عملیاتی تقسیم می شود:
الف: تعاریف نظری
1. تجربه کاربری
کیفیتی از تجربه است که کاربر در حین تعامل با یک سیستم یا محصول کسب می‌کند
(Knemeyer, Dirk, Svoboda, Eric). به عبارت دیگر، تجربه کاربری همان خاطره‌ای است که با استفاده از یک محصول در ذهن کاربر نقش می‌بندد. هدف طراحی تعامل، این است که خاطره‌ای خوش در ذهن کاربر نقش ببندد تا او بازهم از محصول استفاده کند. تجربه کاربری یک مفهوم انتزاعی است و به احساس کاربر مربوط می‌شود، از این رو می‌توان آن را مفهومی فراتر از تعاملات انسان و کامپیوتر، معماری اطلاعات و کاربردپذیری دانست، هرچند که هرسه مورد تاثیر بسزایی در خلق تجربه کاربری دارد. بنابراین می‌توان گفت “تجربه کاربری، خلق هر چیز معنا دار و به یاد ماندنی است که توسط یک سازمان برای مشتریان ایجاد می‌گردد.”
2. تجارت الکترونیکی
تجارت الکترونیکی را می‌توان انجام هرگونه امور تجاری بصورت آنلاین و ازطریق اینترنت بیان کرد. این تکنیک در سالهای اخیر رشد بسیاری داشته ‌است و پیش‌بینی می‌شود بیش از این نیز رشد کند. تجارت الکترونیکی به هرگونه معامله‌ای گفته می‌شود که در آن خرید و فروش کالا و یا خدمات از طریق اینترنت صورت پذیرد و به واردات و یا صادرات کالا و یا خدمات منتهی می‌شود. تجارت الکترونیکی معمولاً کاربرد وسیع تری دارد، یعنی نه تنها شامل خرید و فروش از طریق اینترنت است بلکه سایر جنبه‌های فعالیت تجاری، مانند خریداری، صورت برداری از کالاها، مدیریت تولید و تهیه و توزیع و جابه‌جایی کالاها و همچنین خدمات پس از فروش را در بر می‌گیرد. البته مفهوم گسترده‌تر تجارت الکترونیک کسب و کار الکترونیک می‌باشد ( هاشمی، 1386).
3. روش گروه اسمی
فرایند گروهی کوچک سازمان یافته ای برای خلق ایده ها است از این تکنیک می توان برای از بین بردن تاثیر و نفوذ یک شخص مقتدر، بر نتایج فرایند خلق ایده گروه ( خواه منشا این تاثیر یک مقام رسمی باشد و خواه یک شخص ) استفاده کرد. این تکنیک همانند روش توفان فکری از یک گروه شش تا 12 نفره استفاده می کند . رهبر گروه نقش دبیر جلسه را نیز ایفا می کند وپاسخهای گروه را در زمان مناسب بر روی یک صفحه مناسب که برای همه شرکت کنندگان قابل مشاهده باشد ، ثبت می کند.
فرایند تصمیم گیری با استفاده از تکنیک گروه اسمی از سه مرحله متمایز تشکیل می شود می توان بسته به موقعیتهای مختلف، تغییراتی را در آن به وجود آورد.
گام اول : خلق ایده ها؛ رهبر یا سرپرست گروه مسئله، سوال انگیزشی، یا دیگر موضوع کانونی را برای شرکت کنندگان مطرح می کند و آن را روی وایت برد یا دیگر سطوح نوشتاری می نویسد.
گام دوم : ثبت ایده ها؛ در گام دوم، ایده های خلق شده در نخستین گام به روش نگارش ایده ها ، روی تخته نوشته می‌شوند. این فرایند آنقدر ادامه می یابد تا همه شرکت کنندگان لیست خود را تکمیل کنند و همه ایده ها روی تخته ثبت شده باشد. همچنین اطمینان حاصل می شود که هیچ ایده ای نادیده گرفته نشده است. هر ایده ای در لیست تهیه شده در دومین گام به ترتیبی که نوشته شده است مورد بحث قرار می گیرد.
گام سوم : رای گیری درباره ایده ها؛ یک گروه اسمی اغلب اوقات فهرستی از 20 تا 100 ایده یا حتی بیشتر را تهیه می کند. این لیست باید به نحوی خلاصه شده و براساس تصمیم گروه، به انتخاب بهترین راه کار بیانجامد. چندین روش در این مرحله وجود دارد که همگی براساس اصل رای گیری مخفی به اجرا در می آیند : رایج ترین شیوه رای گیری این است که رهبر از یکایک اعضا بخواهد پنج ایده را که به نظر آنها بهترین می باشند بر روی کارت 5 × 3 بنویسند و سپس برای جدول بندی و اعلام امتیازها به رهبر ارائه کنند. به طور معمول پنج تا ده راه کار که براساس رای مخفی به عنوان بهترین تعیین می شوند بار دیگر رای گیری و از بین آنها یک، دو، یا سه راه کار به عنوان بهترین برگزیده می شود.
مشاهدات به عمل آمده بر روی این تکنیک ثابت شده است که تکنیک گروه اسمی روش موثری برای پیشگیری از نفوذ و تاثیرگذاری افراد نافذ بر روی نتیجه فرایندهای تصمیم گروهی به شمار می رود.
4. تحلیل فرایند شبکه
روش تحلیل فرایند شبکه در سال 1996 توسط ساعتی جهت تصمیم گیری چند معیاره ارایه شده است و هدف از ارائه آن ساختن مدلی است که بتوان مسائل پیچیده تصمیم گیری چند معیاره را به صورت اجزای کوچکتر تجزیه نموده و بواسطه مقدار دهی معقولانه به اجزای ساده تر و سپس ادغام این مقادیر تصمیم گیری نهایی را انجام داد. این روش بر پایه انجام مقایسات زوجی؛ سوپر ماتریسی را تولید می‌کند، که پس از محاسبه روابط سوپر ماتریس و ارزیابی مفهومی امکان رتبه بندی هر معیار بر اساس وزن وجود خواهد داشت. به منظور در نظر گرفتن مسائل ذهنی و عدم قطعیت در حوزه تصمیم گیری از روش فازی استفاده می شود و از قابلیت اعتبار بالاتری نسبت به روش‌های مشابه برخوردار است. (حقیقت منفرد، 1389)
کاربرد این روش بیشتر در زمانی است که بین آلترناتیوهای تصمیم و معیار‌های تصمیم گیری، روابط و همبستگی متقابل وجود دارد. فرآیند تجزیه و تحلیل شبکه‌ای می‌تواند به عنوان ابزاری سودمند در مسایلی که تعامل بین عناصر سیستم تشکیل ساختار شبکه‌ای می‌دهند به کار گرفته شود.
مزایایی که می توان برای روش تحلیل فرایند شبکه برشمرد شامل:
1.دارای یک رویکرد سیستماتیک در تعیین اولویت ها و سبک و سنگین کردن بین اهداف و معیارها می‌باشد و درجه اهمیت و وزن معیارها نسبت به یکدیگر بر اساس قضاوتهای افراد مشخص می شود نه بصورت اختیاری و قرار دادی
2.روش تحلیل فرایند شبکه قادر به در نظر گرفتن تمامی معیارهای مشهود و نامشهود در مدل می‌باشد.
3.روش تحلیل فرایند شبکه دارای رویکرد نسبتا ساده و قابل درک است که به راحتی توسط مدیران و تصمیم گیرندگان مورد پذیرش قرار می گیرد.( ثابتی صالح، 1388)
5. قابلیت استفاده
در بررسی قابلیت و سهولت استفاده ، کیفیت تجربه کاربر هنگام تعامل با یک محصول یا سیستم مورد سنجش قرار می گیرد. این محصول یا سیستم می تواند یک سایت وب ، یک برنامه کاربردی نرم افزاری ، فن آوری موبایل یا هر وسیله مورد استفاده کاربر باشد.
به طور کلی قابلیت و سهولت استفاده بیانگر میزان رضایت کاربران از بکارگیری یک محصول جهت نیل به اهداف کاریشان می باشد. قابلیت و سهولت استفاده بدان معنی است که کسانیکه محصول را مورد استفاده قرار می دهند بتوانند به سرعت و به سادگی کارهایشان را انجام دهند. قابلیت استفاده ممکن است عاملهایی مثل اثربخشی هزینه ای و سودمندی را نیز مدنظر قرار دهد.
دو استاندارد بین المللی ، قابلیت استفاده و طراحی کاربرمحور را چنین تعریف می کنند:

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   تحقیق درباره ورزشکاران، دانشگاه تهران، استان کردستان
دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید