اینترنتی را دارد . در این حالت خریدار از محفوظ ماندن اطلاعات خود احساس امنیت بیشتری دارد و اگر از اطلاعات شخصی وی سوء استفاده شود ، می تواند برای شکایت از کسب و کار اینترنتی متخلف به مراجع قانونی مراجعه نماید.
در ایران مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مسئولیت ایجاد زیر ساخت های امنیت و اعطای نماد اعتماد الکترونیکی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد.
اعطای نماد اعتماد الکترونیکی برای وب‌سایت های تجاری با هدف قانونمند کردن و چارچوب دهی به فعالیت کسب و کارهای اینترنتی در حال انجام می باشد. نماد اعتماد الکترونیکی به شکل یک علامت در بالای سایت‌هایی که از نظر قانونی فعالیت آنان مورد تائید است به نمایش در می آید. ساماندهی سایت‌های تجاری در کشور موثرترین گام برای ایجاد فضای تجارت الکترونیکی به‌خصوص B2C خواهد بود. به نحوی‌که مردم در هنگام خرید از طریق اینترنت با اطمینان از این‌که سایت‌ها به تعهدات خود در قبال آنان عمل خواهند کرد و حقوق مصرف کنندگان را به رسمیت می‌شناسند،‌ اقدام به خرید می کنند.
خریداران می باید با جستجو در فهرست وب سایت های مورد تایید، از صحت “نماد اعتماد الکترونیکی” به نمایش درآمده در وب سایت ها اطمینان حاصل کنند.
شکل 2 -3- وب‌گاه نماد اعتماد الکترونیکی به نشانی www.enamad.ir

2-16-معرفی وب سایت الکسا
وب سایت الکسا در سال ???? تاسیس شد. این شرکت یکی از زیر مجموعه های شرکت آمازون به حساب می آید. نام این وب سایت به احترام کتابخانه اسکندریه مصر به عنوان یکی از بزرگترین محل‌های دانش در مقابل این که دنیای اینترنت قابلیت تبدیل شدن به چنین محلی را دارد، انتخاب شده است. این شرکت به صورت ماهیانه وب سایتها را آنالیز کرده و براساس ترافیک ماهیانه رتبه بندی می کند ، این شرکت دارای نوار ابزاری است که می‌تواند به کاربرانش اعلام کند تا بعد از صفحه در حال مشاهده به چه صفحه‌ی وبی بروند که این پیشنهاد براساس آنالیز ترافیک کاربر می‌باشد. همچنین الکسا با ارائه نمودارهایی در زمینه موارد ذکر شده در طول بازه‌های زمانی مختلف ? روزه تا ? ساله به مدیریت وب سایت‌ها کمک می‌کند تا آنالیز و بررسی دقیقی از وب سایت خود داشته باشند. از این جهت که الکسا بین مراجعه کنندگان محلی و غیر محلی هیچ تفاوتی قائل نمی‌شود شاید رتبه بندی آن هم کمی غیر منصفانه به نظر برسد، در حالیکه گوگل اگر چه ترافیک محلی را در پیج رنک محاسبه نمی‌کند اما بسیار دقیق کاربران محلی و غیر محلی و حتی اسپم51 ها را شناسایی می کند، وب سایتی که تنها در یک کشور کاربرد و کاربر دارد نمی تواند در صدر برترین‌های جهانی قرار بگیرد اما در الکسا بی هیچ تفاوتی این اتفاق می‌افتد. البته الکسا به صورت محلی 52 نیز رتبه بندی دارد. در صفحه نخست سایت الکسا می توان با وارد کردن نام دامنه و یا آدرس وب لاگ مورد نظر خود رتبه‌ی الکسای آن را مشاهده کرد.

شکل 2-4- صفحه نخست وب گاه الکسا (رتبه بندی سایت ها) www.alexa.com

2-17-معرفی وب گاه‌های مورد مطالعه
در این بخش به معرفی وب‌گاه های مورد بررسی این تحقیق می‌پردازیم:
2-17-1- فروش آنلاین محصولات دیجیتال دیجی کالا
دیجی کالا مرجع تخصصی نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالای دیجیتال در ایران است. جدیدترین کالاهای دیجیتال با تنوعی بی‏‌نظیر در گروه‏‏‌های مختلف کاربردی مانند گوشی‏‏‌های موبایل، تبلت، لپ تاپ و انواع رایانه، دوربین دیجیتال، صوتی و تصویری، ماشین‏‏‌های اداری، کنسول‌های بازی، ابزارهای دیجیتال و غیره در دیجی کالا عرضه می‏‏‏‌شوند.
دیجی کالا با در اختیار داشتن سهم عمده‏‌ای از بازار عرضه اینترنتی کالای دیجیتال در ایران با تنوعی بسیار بالا از برندهای مختلف، در همراهی مشتریان در فرآیند خرید و حفظ جایگاه بی‏‏‏‌طرفانه در میان آنها، نهایت تلاش خود را می‌‏‏کند. کاربران و مشتریان دیجی کالا می‏‏‌توانند با حق انتخابی بسیار بالا و با دریافت اطلاعاتی کامل برای انتخاب درست کالای مورد نظر خود، وب سایت دیجی کالا را بررسی کنند و با حداکثر اطمینان کالای خود را انتخاب و خرید کنند. همواره بهترین انتخاب و بهترین خدمات، شایسته مشتری دیجی کالاست.
دیجی کالا از اولین دریافت کنندگان نماد اعتماد الکترونیک از مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و به عنوان برگزیده بسیاری از مراجع و نهادهای ذی‏ربط، دارای کلیه مجوزهای رسمی مورد نیاز برای فعالیت در این حوزه است‏ .همچنین، در حال حاضر دیجی کالا با توجه به استقبال چشمگیر کاربران و مشتریان خود، پرمخاطب‏‏‏‌ترین و پربازدیدترین وب‏ سایت تجاری کشور است. (به استناد آمارهای منتشر شده در مراجع آماری مانند الکسا).
همواره یکی از اولویت‌های دیجی کالا، تولید و ارائه محتوای فنی مورد نیاز کاربران با بالاترین استانداردها، برای تسهیل در فرایند پیش از خرید آنهاست. برای دیجی کالا بسیار مهم است که میلیون‏‌ها کاربر آن، کالای تخصصی مورد نیاز خود را به درستی و با دقت بالا و بیشترین سهولت انتخاب کنند. دیجی کالا از هرگونه تلاشی برای بالاتر بردن کیفیت خرید مشتریان خود دریغ نمی‏‌کند و همواره تلاش می‏‌کند تا در طول فرآیند خرید یعنی پیش، حین و پس از خرید، بیشترین ارزش را برای کاربران و مشتریان خود خلق کند.
دیجی کالا در سال 1390 با راه اندازی “رسانه تصویری دیجی کالا”53 برای اولین بار در کشور تولید و ارائه محتوای ویدئویی آموزشی و تخصصی در زمینه معرفی و نقد و بررسی جدیدترین کالاهای دیجیتال و فن‏‌آوری‏ های این حوزه را آغاز کرد. هدف از تولید این ویدئوها ایجاد امکانی برای کاربران جهت بررسی دقیق‌تر تمامی ابعاد و مشخصات محصول و شکل‌گیری تصویری دقیق‏‏‌تر از کالاها و تکنولوژی‏ های این حوزه است. در حال حاضر این بخش یکی از محبوب‏‌ترین خدمات دیجی کالا است، از این رو تولید محتوای تخصصی با کیفیت و استانداردهایی فراتر از گذشته یکی از راهبردهای اصلی دیجی کالا محسوب می‏‌شود. رسانه تصویری دیجی کالا در جهت تولید محتوای ویدئویی علمی و کاربردی با بکارگیری افراد متخصص این حوزه نهایت تلاش خود را می‏‏‌کند. این ویدئوها به صورت کاملا مستقل و در استودیوی اختصاصی دیجی کالا تولید می‏‌شوند و این سرویس به رایگان ارائه می‏‌شود.
کیفیت و سهولت استفاده از وب‏ سایت دیجی کالا و خدمات ارائه شده در آن، همواره یکی از مهم‏‌ترین و با اولویت‌ترین موضوعات در دیجی کالا بوده است و همه کارکنان فنی و تخصصی آن نهایت تلاش خود را به عمل می‌آورند تا با ارائه با‏کیفیت‏‌ترین و به‏‌روز‏ترین سرویس‏‌های مبتنی بر وب و تسهیل تمامی فرآیندهای بررسی، انتخاب و خرید کالا در وب سایت دیجی کالا، خدماتی شایسته و تجربه‌ای خوشایند را برای مخاطبان خود به ارمغان بیاورند.
دیجی کالا با ارائه طیف گسترده‏‌ای از معتبرترین برندهای تولید کننده کالای دیجیتال در گروه‌‏های مختلف و با همکاری نزدیک با وارد‏کنندگان و توزیع‏ کنندگان اصلی این کالاها در ایران، تلاش می‏‌کند تا نیازهای متفاوت مشتریان با کاربری‏‌های متفاوت آنان را برآورده سازد. ارائه قیمت‏‌های کاملا رقابتی و مناسب، همراه با کیفیت مطلوب خدمات پس از فروش از اولویت‏‌های دیجی کالا محسوب می‌شود. دیجی کالا با درک اهمیت این موضوع برای مشتریان خود و با بکارگیری نهایت توان و ابزارهای در دسترس در تعاملات خود با تامین‏ کنندگان، می‏‏‌کوشد امکان ارائه پایین‏‏‌ترین قیمت‏‏‌ها و بهترین خدمات را فراهم آورد. طرح‏‏‌های مشوق خرید همواره مورد توجه مشتریان بوده و دیجی کالا نیز به منظور قدردانی از مشتریان وفادار خود همواره تخفیف‏‌های قابل توجهی را در قالب طرح‌های مختلف مشوق خرید برای آنان در نظر می‏‏‌گیرد.مرکز امور مشتریان دیجی کالا به منظور ارایه بهتر خدمات به مشتریان و ارتباط مستقیم جهت خدمات پس از فروش در شهر تهران افتتاح شده است و شما می‏‌توانید در صورت تمایل برای استفاده از خدمات پس از فروش مانند ارجاع برای تعمیر، تعویض کالا و یا باز‏ پس ‏دهی سفارش‏ به این مرکز مراجعه کنید.
شکل 2-5- صفحه نخست وب‌گاه دیجی کالا www.digikala.com
2-17-2- فروشگاه اینترنتی لوازم خانگی تهران کالا
تهران کالا به عنوان یکی از اولین فروشگاه‌های اینترنتی در ایران که به طور تخصصی در زمینه معرفی و فروش لوازم خانگی اختصاص یافته است همواره با هدف ارائه برترین محصولات ، با بهترین قیمت و گارانتی معتبر تلاش نموده است.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   پایان نامه درمورد مصرف کنندگان

شکل 2-6- صفحه نخست وب‌گاه تهران کالا www.tehrankala.com

2-17-3- مرکز تخصصی فروش کتاب فردا
کتابفروشی فردا با هدف ایجاد یک سیستم منسجم و تخصصی فروش کتاب در سال 1389 به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرد. این سیستم بر پایه یک پروژه کارشناسی ارشد در حوزه مدیریت بازاریابی و فروش، پس از بررسی کامل و همه جانبه نمونه های موفق در دنیا از جمله آمازون دات کام، کتابفروشی های زنجیره‌ای بارنس اند نابل و بوردرز طراحی و پیاده سازی گردید.
مدیر و مؤسس پروژه، آقای مهدی زارع با کمک فکری یکی از ناشران فنی و مهندسی، این طرح را به صورت آزمایشی به اجرا در آورد. در مرحله اول صرفاً کتاب‌های فنی و مهندسی در این شبکه توزیع شد. در ادامه این پروژه مورد توجه یکی از اساتید دانشگاه قرار گرفت و با افزایش سرمایه گذاری این پروژه، سیستم نرم افزاری ارتقا یافته و حرکت به سمت پوشش کامل کتابهای منتشر شده پارسی در دستور کار قرار گرفت. در سال 1390 کتاب فردا به عنوان اولین کتاب فروشی اینترنتی در فهرست فروشگاه های دارای نماد اعتماد الکترونیک ثبت شد.
در حال حاضر بیش از 75 هزار عنوان کتاب در این سیستم عرضه شده و بسیاری از ناشران و مراکز پخش کتاب توزیع کتاب های منتشر شده خود را از طریق این سیستم انجام می دهند.
بر اساس آمار خانه کتاب، که نهاد رسمی در زمینه آمار نشر کتاب در کشور است، سالانه در حدود 60 هزار عنوان است. با فرض قابل استفاده بودن کتاب‌ها به مدت 3 سال و مقایسه این تعداد با عناوین عرضه شده کتاب فردا می‌توان دریافت که بیش از 40% بازار کتاب ایران از طریق کتاب فردا در دسترس است. کتاب فردا همزمان با برگزاری بیست و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران و با حمایت‌های مادی و معنوی یکی از اساتید دانشگاه، وارد مرحله جدید فعالیت خود شد.
تفاوت کتاب فردا با دیگر مراکز و مؤسسات فعال در فروش کتاب، در دو بخش قابل بررسی است:
کتاب فردا بر پایه تحقیقات جامع علمی و بر پایه تجربیات موفق پروژه‌های بزرگ دنیا در این حوزه پیاده سازی شده است.
این سیستم توسط یک مجموعه تخصصی نشر و پخش کتاب با عنوان انتشارات مدیر فردا به فعالیت می‌پردازد و از اینرو با مراکز و مؤسساتی که به صورت غیر تخصصی وارد حوزه کتاب شده‌اند تفاوت دارد.
در کنار خدمات فروش کتاب، توزیع کتب منتشر شده ناشران و مؤلفان و مترجمان نیز به عنوان یکی از فعالیت‌های تخصصی کتاب فردا مطرح است که اطلاعات تکمیلی را می‌توانید با مراجعه به بخش توزیع کتاب بیابید.
تأمین کتب مورد نیاز دانشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و پژوهشی و دیگر سازمان‌ها و نهادهای علاقه‌مند به کتاب نیز به صورت حرفه‌ای توسط بخش مربوطه در کتاب فردا انجام می‌شود.
شکل 2-7- صفحه نخست وب‌گاه کتاب فردا www.fardabook.com
2-17-4- فروشگاه موبایل و کامپیوتر آل دیجیتال
فروشگاه موبایل آل‌دیجیتال در سال 1383 تاسیس گردیده است و به منظور خدمت رسانی مناسب به مشتریان اقدام به اخذ نمایندگی از شرکتهای نوکیا، سامسونگ، سونی اریکسون، اپل، ال‌جی، اچ‌تی‌سی و غیره نموده است. فروشگاه کامپیوتر آل‌دیجیتال در اردیبهشت 1390

دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید