او را به URL مخصوص موبایل هدایت می نمود. اما در طراحی سایت واکنش گرا55 ، ساختار لایه‌های سایت به صورت شناور طراحی می‌شود و با کمک خاصیت Media در تگ Link با توجه به سایز صفحه، CSS مربوطه بارگذاری می‌شود که باعث تنظیم عرض صفحه، سایز متن و غیره در ابعاد مختلف می‌شود. طراحی سایت واکنش گرا برای واکنش سایت نسبت به تغییر دستگاه‌های مختلف مانند تبلت، موبایل، لپ تاپ، تلویزیون های هوشمند و همچنین تغییر رزولوشن ها مورد استفاده قرار می گیرد. گوگل سایت های واکنشی را دوست دارد؛ چرا که گوگل و الگوریتم هایش به تجربه کاربر از استفاده از یک سایت، مدت زمان سپری شده یک کاربر در آن و همچنین bounce rate آن اهمیت می دهند. (نصیری، 1392)
در این معیار وب‌گاه از نظر گرافیک، ساختار، واکنشی بودن56، استفاده از تصویر و شکل بررسی می شود.
3-2-2- درستی محتوا و نمایش اطلاعات کمکی
به طور کلی، وب‌سایت‌ها به دو دسته‌ی: وب‌سایت‌های محتوا محور و وب‌سایت‌های خدمات‌محور تقسیم می‌شوند. وب‌سایت‌های خدمات‌محور، وب‌سایت‌هایی هستند که انگیزه و هدف اصلی از ایجاد و راه‌اندازی آنها، عرضه‌ی خدمات به کاربران است؛ مانند وب‌سایت‌های اداری و تجاری، یا وب‌سایت‌های فروشگاه‌های الکترونیک و بانک‌ها. اما وب‌سایت‌های محتوا محور، وب‌سایت‌هایی هستند که با هدف عرضه‌ی محتوایی ویژه به کاربران، طراحی و راه‌اندازی شده‌اند؛ مانند وب‌سایت‌های خبری، علمی، کتابخانه‌های دیجیتال و مجلات الکترونیک. بخش عمده‌ی مسائل مربوط به مدیریت وب‌سایت‌ها را در وب‌سایت‌های محتوا محور، موضوع مدیریت محتوایی وب‌سایت تشکیل می‌دهد. منظور از مدیریت محتوایی وب‌سایت، همه‌ی مسائل مربوط به محتوای وب‌سایت است؛ از تهیه و تولید محتوا گرفته تا آماده‌سازی و بارگذاری آن. معمولاً انتخاب الگوی ساختار محتوایی و تعیین معماری وب‌سایت، با پی‌گیری‌های مدیر محتوایی وب‌سایت به سامان می‌رسد. انواع مختلفی از محتوا را در وب‌سایت‌ها می‌توان عرضه کرد؛ اطلاعاتی مانند: متن، صدا، تصویر و ویدیو؛ اما هر وب‌سایت برای عرضه ی نوع ویژه‌ای از محتوا، طراحی،‌ ایجاد و راه‌اندازی می‌شود. تعیین نوع محتوا به اهداف و انگیزه‌های مالک یا مالکان وب‌سایت بستگی دارد و در اساس‌نامه‌ی وب‌سایت مشخص می‌شود. مدیر محتوایی وب‌سایت، بر عملکرد گروه محتوایی و چگونگی تولید محتوا نظارت می‌نماید و اصول و معیارهای محتوایی وب‌سایت را به آنان گوشزد می‌کند. به طور کلی، در مدیریت محتوای وب‌سایت، اصول ذیل باید به‌دقت رعایت گردد: (حسنی، 1386)

الف ـ اصول عمومی مدیریت محتوا
تناسب محتوا با سیاست‌ها و راهبردهای وب‌سایت؛ تناسب موضوعی محتوا با وب‌سایت؛ حصول اطمینان از صحت، اتقان، استواری و درستی محتوا؛ تناسب با نوع مخاطبان وب‌سایت؛ بررسی انواع محتوای وب‌سایت، در فواصل زمانی مشخص و برطرف کردن مشکلات محتوایی.
ب ـ اصول مدیریت محتوای متنی
بررسی اعتبار مطالب؛ رعایت حقوق مالکیت معنوی در محتوای اقتباسی؛ حصول اطمینان از اعتبار مطالب اقتباسی؛ مطابقت با قواعد دستور و خط زبان مربوط؛ تازگی؛ سادگی، روانی و کوتاهی؛
پاکیزگی از اغلاط املایی؛ انتخاب تیترها و عناوین مناسب؛ دسته‌بندی مناسب؛ انتخاب نوع، رنگ و اندازه ی قلم مناسب؛ انتخاب کلید‌واژه و برچسب مناسب.
ج ـ اصول مدیریت محتوای چند رسانه‌ای (صدا، تصویر یا ویدیو)
حصول اطمینان از صحت و درستی؛ حجم و کیفیت مناسب (تا جایی که به کیفیت محتوای چند رسانه‌ای آسیبی وارد نمی‌شود، باید حجم آن را پایین آورد)؛ دسته‌بندی مناسب؛ بررسی امکان مشاهده یا دانلود محتوا. (حسنی، 1386،ص167)
با تدابیری مانند ایجاد نام کاربری و رمز عبور، امکان ایجاد ارتباط کاربران با یکدیگر برای تعامل و آگاهی از نظرات شخصی دیگران به وجود آورد. قسمتی آزاد برای انتشار مطالب کاربران در نظر گرفته شود؛ و سعی شود اطلاعات شخصی و نقطه نظرات انفرادی هر فرد از محتوای اصلی وب سایت قابل تمیز باشند. محتوای موجود در وب سایت از روزآمدی و پویایی لازم برخودار باشد. (دولانی، 1387)
در این معیار وب‌گاه از نظر ارائه اطلاعات درست و کامل و به روز، نمایش نظرات کاربران، نمایش نمودار قیمت و مقایسه کالا ها بررسی می شود.
3-2-3- جستجوی آسان و نتایج مؤثر
اطلاعات و راهکارهای مناسبی برای جستجو در داخل مطالب وب سایت و در کل شبکه وب ارائه شود. راهکار، ساختار یکسان و هماهنگ و منطقی برای فرآیند جستجو ارائه شود. اطلاعات کافی و مکمل برای مدرک جستجو شده ارائه شود. اطلاعات گذشته نگر را نیز علاوه بر اطلاعات جدید، برحسب نیاز کاربر جستجو کند. وب سایت دارای امکانات منحصربه فردی در جستجوی اطلاعات و در کل هدف عمده آن سرویس دهی به کاربران باشد. (دولانی، 1387)
در این معیار وب‌گاه از نظر اعلام نتایج مؤثر و مورد انتظار و نیز امکان اصلاح و محدود نمودن جستجو توسط کاربر بررسی می شود.
3-2-4- پیش گیری و تصحیح خطا
وب سایت بتواند با انواع مرورگرها و ویرایش‌های قدیم و جدید قابل مشاهده باشد. در هر بار مراجعه به اینترنت وب سایت مورد نظر قابل جستجو و بازیابی باشد. (دولانی، 1387)
در این معیار وب‌گاه از نظر نمایش پیامهای خطا به زبان ساده و ارائه نقطه خروج از خطا به کاربر بررسی می‌شود.
3-2-5- کارآمدی استفاده
آدرس وب سایت به سرعت و بدون درنگ زیاد جستجو شود. ارتباط کاربر با تمامی پیوندهای فراهم شده از سوی طراحان امکان پذیر و با سرعت صورت گیرد. حداقل یک پیوند (لینک) برای ارتباط کاربران با مسئول اصلی وب سایت(نه نویسندگان مطالب) پیش بینی شود. بین صفحات خود وب سایت پیوند هایی دوسویه و فعال ایجاد شود. پیوند ایجاد شده سریع عمل کند. دسترسی به منابع به سادگی صورت پذیرد. (دولانی، 1387)
در این معیار وب‌گاه از نظر دسترسی سریع به اطلاعات، آسانی خواندن مطالب و اعداد توسط کاربر و رضایت خاطر وی از کار با وب‌گاه بررسی می شود.
3-3- شیوه جمع آوری داده ها
با استفاده از مطالعات کتابخانه ای مبانی نظری تجربه کاربری و نیز عوامل مؤثر بر آن استخراج شد. سپس با انتخاب نفرات گروه اسمی و نیز وب‌گاه های مورد تحقیق، کار بررسی و تعیین معیارهای تجربه کاربری صورت پذیرفت.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   منابع پایان نامه ارشد با موضوع مصرف کنندگان، مصرف کننده، حمل و نقل

3-4- شیوه اجرا
با استفاده از گروه اسمی معیارها و روابط بین معیارها تعیین شد. سپس مقایسات زوجی برای تکنیک تحلیل شبکه بین گزینه ها و معیارها و زیر معیارها صورت گرفت. در نهایت با استفاده از نرم افزار Super Decision مقادیر اوزان هر یک از پنج معیار تجربه کاربری مشخص شد.
اوزان بدست آمده در تکنیک تحلیل شبکه جهت اولویت بندی وب‌گاه های مورد تحقیق استفاده شد و بر اساس تجربه کاربری بدست آمد.
3-5- فرآیند تحلیل شبکه ای (ANP)
تاکنون ابزارها و روش های متعددی برای حل مسائل چند معیاره ارائه شده است. یکی از کارآمدترین این تکنیکها فرایند تحلیل سلسله مراتبی57 بوده است که توسط توماس ال ساعتی در سال 1980 مطرح شد. پس از چندی به دلیل آنکه روش AHP، جامعیت لازم را نداشت، ساعتی در سال 1996 روش گسترش یافته ای تحت عنوان فرایند تحلیل شبکه ای58 را ارائه نمود. در ادامه به مقایسه کلی این دو روش پرداخته و سپس گامهای روش ANP تشریح می شود.
طبق گفته دکتر ساعتی، ANP یک روش کلی تر از AHP است و برای مقایسه این دو روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ANP با مجاز شمردن وابستگی، از AHP که فقط شامل حالت استقلال است، فراتر می‌رود. در حقیقت AHP به عنوان حالت خاصی از ANP به شمار می رود (ساعتی، 1999).
ANP با وابستگی عناصر در یک مجموعه (وابستگی داخلی) و وابستگی عناصر در مجموعه های مختلف (وابستگی خارجی) در ارتباط است. ساختار شبکه ای ANP، این امکان را فراهم می‌سازد که هر مسئله تصمیم گیری را بدون نگرانی از اینکه چه چیزی نخست و چه چیزی در پی آن می آید، ارائه شود. (شکل 3-1) ANP یک ساختار غیر خطی است، در حالی که یک سلسله مراتب، با یک هدف در بالاترین سطح، و گزینه ها در سطح زیرین، ساختار خطی دارد. ANP نه فقط عناصر، بلکه گروه‌ها یا خوشه هایی از عناصر را که اغلب در دنیای واقعی نیز نیاز می شود، از نظر حق تقدم، مرتب می کند.
شکل 3-1- تفاوت ساختاری میان یک شبکه خطی و یک شبکه غیر خطی (Meade & Sarkis, 1999)

3-5-1- مراحل اجرای ANP
گام اول: ایجاد مدل و تدوین مسأله
در مرحله سازی، هدف تصمیم گیری، شاخص های تصمیم گیری و گزینه های ممکن مشخص می شود.
گام دوم: انجام مقایسات زوجی و محاسبه بردار
در این مرحله مقایسات زوجی برای به دست آوردن اهمیت نسبی هر کدام از عوامل و شاخص هایی که در انتخاب هدف مؤثر می باشند انجام می شود. در چنین مقایسه هایی یک معیار نسبی از 1 تا 9 جهت مقایسه دو عامل به کار می رود. امتیاز 1 نشانگر اهمیت برابر دو عامل می باشد در حالی که امتیاز 9 حاکی از تسلط کامل عامل در مقایسه با عامل دیگر می‌باشد. در تشکیل ماتریس مقایسات زوجی جهت پرهیز از هرگونه نگرش جانبدارانه ممکن است از تصمیم گیری گروهی استفاده شود.

گام سوم: انجام مقایسات زوجی برای وابستگی درونی
در این مرحله وزن های داخلی شاخص ها و زیر شاخص ها که در مرحله مدل سازی مشخص شده بود، محاسبه می شود. شباهت این گام با گام قبلی ماتریس مقایسات زوجی است اما در این گام وابستگی های درونی مدنظر قرار می گیرد.
گام چهارم: تشکیل سوپر ماتریس
سوپر ماتریس برای تجزیه و تحلیل وابستگی های داخلی میان اجزای سیستم به کار می رود. سوپر ماتریس یک ماتریس مرکب می باشد که هر ماتریس فرعی آن شامل مجموعه ای از روابط بین و درون سطحی است که توسط تصمیم گیرنده نمایش داده می شود. اجزای سوپر ماتریس های مقایسات زوجی وابستگی های درونی حاصل شده و در آن جای گذاری می شوند. هر ارزش غیر صفر در ستون سوپر ماتریس، نشانگر اهمیت نسبی وزن حاصل شده از ماتریس های مقایسات زوجی وابستگی های درونی می باشد. برای رسیدن به یک مجموعه از اوزان ثابت هر ستون ماتریس بصورت بردار احتمال در می‌آید. به توان رسانی سوپر ماتریس باعث همگرایی خواهد شد.
گام پنجم: انتخاب بهترین تصمیم
در این مرحله وزن کلی هر کدام از جایگزین ها با ضرب نمودن وزن های به دست آمده هر کدام از مراحل پیشین مشخص شده و با توجه به آن تصمیم نهایی اتخاذ می شود (ملکی، 1389).

فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده‌ها

4-1- مقدمه
تجزیه و تحلیل داده ها فرایندی چند مرحله ای است که طی آن داده هایی که از طریق بگارگیری ابزارهای جمع آوری در نمونه (جامعه آماری) فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندی، دسته بندی و در نهایت پردازش می شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل ها و ارتباط ها بین این داده ها به منظور آزمون فرضیه ها فراهم آید. در واقع تحلیل اطلاعات شامل سه عملیات اصلی می باشد: شرح و آماده سازی داده های لازم برای آزمون فرضیه ها، تحلیل روابط میان متغیرها و در نهایت مقایسه نتایج مشاهده شده با نتایجی که فرضیه ها انتظار داشتند. در این فرایند داده ها هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ تجربی پالایش می‌شوند.
تجزیه و تحلیل داده ها برای بررسی صحت و سقم فرضیات برای هر نوع تحقیق از اهمیت خاصی برخوردار است. امروزه در بیشتر تحقیقاتی که متکی بر اطلاعات جمع آوری شده از موضوع مورد تحقیق است، تجزیه و تحلیل اطلاعات از مهم ترین و اصلی ترین بخش های تحقیق محسوب می شود.
4-2- مراحل اجرای ANP
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها پس از شناسایی عوامل مؤثر بر تجربه کاربری وب‌گاه با استفاده از نظرات گروه اسمی معیارها و زیر معیارها انتخاب گردید. سپس مقایسه های زوجی با استفاده از نظرات گروه اسمی جمع آوری و به منظور تعیین اوزان از نرم افزار Super Decision استفاده شده

دسته‌ها: No category

دیدگاهتان را بنویسید