رادیوشناسه آغاز همراه با سیستم­های کنترل ورودی و خروجی کارکنان به بازار ایران راه­پیدا نمود و در حال حاضر شرکت­های خودروسازی به این تکنولوژی روی آورده­اند. ایران­خودرو هم­اکنون برای مدیریت پارکینگ خودروهای خود از این سیستم بهره گیری می­کند.

تعداد بالای ماشین و ابعاد وسیع محل پارکینگ، شناسایی و یافتن یک ماشین را با مشکل مواجه می­سازد. اما این سیستم جدید کمک می­کند که با بهره گیری از دستگاه، محل دقیق ماشین شناسایی گردد. از دیگر نقاط شروع تکنولوژی رادیوشناسه در ایران حمل­و نقل دریایی می باشد که توسط وزارت بازرگانی انجام گردید. در چارچوب این پروژه تگهای 4/2 گیگا هرتزی روی تمام کانتینرها نصب می­گردد.

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

صدا و سیما نیز برای مدیریت انبارهای خود و کنترل ورودی و خروجی تجهیزات سازمان، تمرکز ویژه­ای روی این پروژه دارد. به گونه طبیعی همان­گونه که در کشورهای دیگر دیده می­گردد. پروژه­های دیگری مانند اتوبوس­رانی و مترو نیز مثل اینکه توجه ویژه­ای به رادیوشناسه پیدا کرده­اند. اما صنعت بسته­بندی در ایران هنوز به این تکنولوژی روی خوش نشان نداده می باشد. گو این که در جهان نیز هنوز این تکنولوژی برای صنعت بسته­بندی در ابتدای راه می باشد. به گفته کارشناسان همه انتظار دارند پس از این که شرکت وال مارت که بزرگترین مجموعه فروشگاه­های زنجیره­ای در آمریکا را در اختیار دارد، تمام تولیدات خود را به این تگ­ها مجهز کند، قیمت تگ­ها کاهش پیدا کرده و دیگران مانند ایران نیز به آن رو بیاورند. کشور ما از نظر کاربرد تگ­های رادیوشناسه در آغاز راه می باشد، اما شرکت­های نرم­افزاری و فناوری اطلاعات با هوشیاری این طریقه را زیر نظر دارند و خود را برای ابفای تأثیر در این زمینه آماده می­کنند. از آنجا که کاربردهای غیر­بسته­بندی شانس بیشتری دارند، در نظر داشتن این شرکت­ها بیشتر متوجه امور لجستیکی سازمان­های بزرگ می باشد و صنعت بسته­بندی به دنبال آنها حرکت می­کند. پس چاپخانه­داران با تاخیر به این حرکت می­پیوندند، هرچند که در بعضی کشورها چاپخانه­ها درگیر مراحل تولید تگ­های رادیو­شناسه شده­اند، کشور ما آمادگی به کارگیری این تکنولوژی را دارد و پس از استانداردسازی و ایجاد بعضی زیرساخت­های ضروری و نیز ارزان شدن نسبی سیستم­های رادیو­شناسه انتظار می­رود طی دو، سه سال آینده با شتاب چشمگیری به تولید و کاربرد تگ­های رادیوشناسه روی بیاورند. چاپکاران نیز چه مستقیم در پروژه­های رادیوشناسه دخالت کنند و چه برکنار بمانند. همچنان بازار تگ­های معمولی را در اختیار خواهد داشت. زیرا به هر حال تگ­های قابل دیدن که برای تزیین و اطلاع­رسانی روی بسته­بندی­ها و محصولات مختلف نصب می­شوند ، کاربرد خود را کم­و­بیش حفظ خواهند نمود( مدیری ، شیرافکن ، 1389).

کاربردها

  • صنعت خرده­فروشی – کالاهای بسته­بندی شده مشتری
  • عملیات قفسه هوشمند
  • صنعت خرده­فروشی- لباس
  • بهره گیری شده در اتاق پرو
  • صنعت غذا و رستوران
  • در صنعت مراقبت از سلامت
  • صنعت گردش و گردشگری
  • کاربردهای کتابخانه­ای
  • دانشگاه نوادا لاس وگاس
  • لگولند
  • ردیابی دام
  • مدیریت برگرداندن و جعل در تولید دارو
  • سیستم­های پرداخت بدون تماس مبتنی بر RFID
  • تگ­بندی پول
  • در شرکت­های حمل­و نقل و تدارکات شخص ثالث

در فضای حمل­و­نقل نیز از فعالیت و مطالعه RFID بهره گیری می­گردد. با این تفاصیل بسیاری از کاربردها ناتمام باقی مانده می باشد.

  • مدیریت اسکله­ها و جایگاه­ها
  • مدیریت محوطه محفظه­ها و صندوق­ها
  • بازرسی ورود و خروج به محوطه بارگیری
  • قابلیت دید در حین حمل پیوسته و پشت سرهم
  • امنیت محفظه
  • مدیریت سوخت
  • ردیابی ماشین­های ریلی

16-کاربردهای نظامی و ارتشی

  • عملیات توزیع و انبارداری سازمان یافته
  • عملیات توزیع و انبارداری سازمان نیافته
  • ردیابی محفظه و قفسه

17-در خودرو

صنعت خودرو سالهاست که با RFID کار می­کند و بهره گیری از RFID را در بخش­های مختلف و کاربردهای وسایل نقلیه ارزیابی کرده می باشد مانند:

 متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود

متن کامل