چیجوری با شکست عشقی خود کنار بیاییم؟

همه میدونن که عاشق کسی بودی و آخرسر به هر دلیلی (اون حرفی زده، کاری کرده، تو عاشق اون بودی ولی اون نبوده و…) رابطه بین شما به پایان رسیده. اهمیتی نداره که این مسئله رو چه جوری واسه خودت توجیه می کنی، چون در هر صورت باید واقعیت رو قبول کنی و با اون کنار بیایی. نگه داشتن احساسات، نداشتن اعتماد به نفس، غم و خشم موجب می شه که حال خوبی نداشته باشین و نتونین رابطه ای رو با شخص دیگری که تناسب بیشتری با شما داره، شروع کنین. ولی پیش از اینکه خودتون رو به خاطر فراموش نکردن رابطه دوطرفه ای که چند هفته، ماه یا حتی سال پیش به پایان رسیده، سرزنش کنین، به یاد داشته باشین که شما تنها کسی نیستین که نمی دونه چه جوری باید شکست عشقی خود رو از یاد ببره.

درواقع خیلی از مردها و زنان وارد رابطه هایی می شن که شانس زیادی واسه پایداری و ادامه اونا وجود نداره. همراه ما باشین، با اجرای پیشنهادا و راهنماییای زیر که به وسیله کارشناسان ارا ئه شده، به سرعت می تونین شکست عشقی خود رو از یاد ببرین.

 

۱. گریه کنین تا شکست عشقی خود رو از یاد ببرین

قبل اینکه ژست انسانی قوی رو به خود بگیرین و ادعا کنین که نمی ذارین احساسات بر شما پیروز شدن، فراموش نکنین که هرچه بیشتر احساسات خود رو رد کنین، کمتر از اونا آزاد میشید. راه سالم تر، عاقلانه تر و مسئولانه تر اینه که درمورد احساساتِ همیشه درحال تغییرتان راستی داشته باشین (بیان احساسات). یکی از راه های کنار اومدن با شکست عشقی اینه که دل شکستگی خود رو قبول کنین و فراموش نکنین که گریه کردن به درمان قلب شکسته و فراموش کردن شکست عشقی کمک می کنه.

۲. رابطه خود رو قطع کنین و کمی از رسانه های اجتماعی فاصله بگیرین

بعضی وقتا در کنار اومدن با شکست عشقی خود خوب جلو رفته اید، واسه یه مدت دیگر بهش فکر نکردین و درمورد شور و عشق گذشته تون احساس غم و اندوه ندارین، ولی نگاهی سریع به حساب کاربری طرف مقابل در رسانه های اجتماعی شما رو ماه ها به عقب برگرداند. با دیدن حساب اون فورا احساس ناراحتی می کنین یا به خودتون می گین که اون خوشحال تر از شماس یا تونسته فرد دیگری رو پیدا کنه. با اینکه این ممکنه درست باشه، ولی نباید به چیزایی که در رسانه های اجتماعی می ببینن اعتماد کنین؛ ضمنا، این مسئله نباید واسه شما اهمیتی داشته باشه. شما تنها زمانی واقعا به رابطه قبلی تون پایان میدید و شکست عشقی خود رو فراموش می کنین که تموم ارتبا ط هاتون با اونو در تموم جنبها، ازجمله رسانه های دیجیتالی قطع کنین.

رسانه های اجتماعی ندیده گرفتن رابطه عاشقانه ی قبلی رو بسیار سخت کردن. پس اولین چیزی که تی اونی کولمن (روان دکتر و مربی روابط) پیشنهاد می کنه، حذف کردن طرف مقابل از فهرست دوستان و تماسا، دست کم تا وقتیه که اونو فراموش کرده یا پذیرفته اید که صفحه اونو بررسی نکنین. «ضمنا، باید مراقب صفحات یا پستای دوستان مشترک تون هم باشین، چون ممکنه که در این صفحه ها تصاویری از شریک سابق تون رو ببینین، از خبره های مربوط بهش مطلع شید یا از رابطه عاشقانه ی جدید اون باخبر شید.»

۳. سعی نکنین بازم دوست اون باقی بمونین

بعضی وقتا به خاطر این نمی تونین همسر قبلی تون رو از یاد ببرین که اون هنوزم بهترین دوست شماس یا هنوزم همیشه در فکرش هستین. شما نباید بازم با اون وقت بگذرونین و دوست باشین. مثلا وقتی برنامه موردعلاقه اش در تلویزیون پخش می شه، براش پیامک نفرستید. راحت ترین و سالم ترین راه واسه فراموش کردن یک فرد اینه که مرزهای مشخصی رو با اون بسازین. گرچه درسته “هر که از دیده برود حتما از دل نمی ره”، ایجاد فاصله ای آگاهانه و تعمدی بین شما، بدون شک مراحل کنار اومدن با شکست عشقی و فراموش کردن طرف مقابل رو ساده تر می کنه.

۴. از شر چیزایی که شما رو به یاد اون میندازه خلاص شید

واسه اینکه به سرعت کسی رو از یاد ببرین، تموم چیزایی که اونو به یاد شما میندازه، دور بریزین. مجله ها و مسواک اونو که هنوز در گوشه وکنار خونه تون مونده دور بریزین. از اون نخواهید که وسایل تون رو به شما برگرداند. از تشویق کردن تیم اون دست وردارین. لباسا و وسایل اونو در خونه نگه ندارین. گریه کنین و بدون وجود هر چیزی که شما رو به یاد گذشته میندازه، دوباره از نو شروع کنین. هر چیزی مثل هدیها و یادگاریای کوچیک و ارزون قیمت، کارت پستالا یا نامها و حتی لباسایی که زمانی بهش تعلق داشتن، باید دور ریخته شن. کولمن می گه: «همه اینا یادگاریایی هستن که احساساتی شدید و خاطراتی رو تو ذهن تون ایجاد می کنن که منتهی به عقدهای روحی می شن.»

۵. از جدا سازی وتحلیل گذشته و افسوس خوردن دست وردارین

اگه می پرسین که چه جوری می تونین شکست عشقی خود رو از یاد ببرین، یکی از مهم ترین قدمایی که باید وردارین، پذیرش تصمیمِ گرفته شده. فرقی نمی کنه که شما جدایی رو انتخاب کردین یا اون، درهرصورت نباید تصمیمی رو که گرفته شده، جدا سازی وتحلیل و آزمایش کنین. دیگر لحظه به لحظه رابطه تون رو آزمایش و نقد نکنین و فکرتون رو به کارایی که می تونستید یا باید انجام می دادین، مشغول نکنین. دیگر به دنبال دلیل و توضیح نباشید و یاد بگیرین که قطعیت جدایی خود رو قبول کنین.

۶. فعالیت داشته باشین

کیسه بوکس باشگاه رو به یاد میارید؟ بهتره از اون استفاده کنین. این که روزها روی تخت بخونین، فقط باعث می شه که از خودتون نفرت داشته باشین. اجازه ندین که این جدایی، سستی و تنبلی شما رو توجیه کنه. با انجام فعالیتای فیزیکی، افکار بد رو دور بریزین. مثلا، به گروه فعالی ملحق شید، در تیم ورزشی عضو شید یا در پارک نزدیک خونه تون بسکتبال بازی کنین. حتی پیاده روی هم واسه جسم و روح تون خوبه. وقتی فکرتون درگیر و قلب تون خستهه، کمی هوای تازه می تونه اثر زیادی داشته باشه.

۷. از فرصت تازه تون بهره ببرین

حالا که مجرد هستین، از زمان و آزادی بیشتری که این موقعیت واسه تون ایجاد کرده، استفاده کنین. از زمانی که با نامزدتان بودین، چه چیزایی رو ازدست دادین؟ با دوستان تون بیرون برید، در کلاسی شرکت کنین، وقت بیشتری رو با خونواده تون بگذرونین و از انجام کارایی که قبلا نمی تونستید بکنین، لذت ببرین. یکی از راه حلای تأثیرگذار فراموش کردن شکست عشقی اینه که شادی و خوشبختی رو در بخشای دیگری جست وجو کنین. به فصل جدید زندگی تون به چشم شروع تازه ای نگاه کنین. نظم و ترتیبی به زندگی تون بدین. خودتون رو آزاد کنین. به رؤیاها، اولویتا و مواردی که همیشه آرزوی انجام شون رو داشته اید فکر کنین و اونا رو دنبال کنین.

خونواده

۸. اشتباهات و خطاهای اونو به یاد بیارین

البته ممکنه که این مورد، بد و بی رحمانه به نظر برسه، ولی اگه می خواید فقط یکی از روشای فهرست شده اینجا رو بکنین، اون یک روش حتما همین مورد باشه. وقتی خاطرات در سرتون می چرخن، همه چیز گیج کننده می شه. وقتی احساساتی میشید و به رابطه قدیمی تون حالتی رؤیایی و آرزو گرایانه میدید، خیلی از خاطرات مهم رو ندیده می گیرین. ولی اگه فهرستی از حقایق رو بنویسین، شامل چیزایی که گفته یا رفتارهایی که با شما داشته، به جایی می رسین که با خودتون فکر کنین، به چه دلیل درمورد کسی که اینجور رفتارهای وحشتناکی با من داشته این طور عاشقونه فکر می کنم؟

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری با کودک خود رفتار کنیم؛ ۱۳ نکته واسه تربیت کودک مودب

۹. رابطه مرده ی خود رو مجسم کنین

مجسم کردن رابطه مرده ی خود، تاکتیکی واسه فراموش کردن شکست عشقیه. تمرینای تجسم یا حتی آویزون کردن تصاویر به برانگیختن تلنگری ذهنی که موجب ایجاد انگیزه واسه تغییر می شه، کمک کنه. می تونین تابوتی رو مجسم کنین که درون قبری گذاشته می شه و به خودتون بگید که رابطه قدیمی تون داخل اون تابوت قراردارد. یا تصویر نعش کش یا اسکلت رو در دفتر کار یا کنار تخت خواب تون آویزون کنین. گذاشتن این نمادها در دور تون باعث ایجاد انگیزه واسه تغییر می شه.

۱۰. با دوستان تون دوباره رابطه برقرار کنین

با ایجاد رابطه با دوستان و برگشتن به جمعای اجتماعی تون راحت تر می تونین رابطه قدیمی تون رو از یاد ببرین. دوباره با دوستان تون تماس بگیرین و برنامه هایی با اونا بریزین؛ حتی اگه تمایلی ندارین که با اونا جایی برید. با انجام این کار فرصتی پیدا می کنین که دوباره با دوستان صمیمی تون وقت بگذرونین، کمی خوشحال باشین و احساس کنین که طبیعی و عادی تر شدین. وقتی احساس خیلی بدی دارین، دوستان تون می تونن حمایتگر شما باشن. می تونین هر چقدر که می خواید درمورد جزئیات رابطه و جدایی تون با اونا صحبت کنین و از بازخوردها و نظرات اونا استفاده کنین. براون می گه: «از دوستان تون بخواهید شما رو تشویق کنن که بر زخم هاتون پیروز شدین و واسه شروع دوباره زندگی قدمایی وردارین.»

۱۱. واسه بهبود سلامتی خود سعی کنین

وقتی احساس خیلی بدی دارین، یکی از بهترین کارایی که می تونین بکنین اینه که واسه بهبود سلامتی روحی و جسمی خود سعی کنین. رژیم غذایی سالم و جدیدی رو شروع کنین تا احساس بهتری درمورد سلامتی تون داشته باشین. در کلاسای جدیدی در دانشگاه تون شرکت کنین تا بتونین افراد جدیدی رو ملاقات کنین و افق دیدتون رو گسترده تر کنین. به سفر برید. کارایی رو بکنین که باعث می شه احساس بهتری نسبت به خودتون پیدا کنین. فعال بودن، روش بسیار خوبی واسه سرعت بخشیدن به ایجاد و تقویت عزت نفس و هم افزایش اعتماد به نفس دوبارهه. با داشتن چشم اندازی جدید، ادامه حرکت بسیار آسون تر می شه.

۱۲. به احتمالات فکر کنین

به قول معروف: «وقتی دری بسته می شه، در دیگری باز می شه.» معمولا این گفته های تکراری کمک زیادی به درمان قلبی زخمی نمی کنن، ولی این یکی می تونه مفید باشه. حتی اگه فرد عزیزی رو ازدست دادین، شاید فرد دیگری که حتی ممکنه بیشتر از اون واسه شما مناسب باشه، درست در دور تون باشه. درسته، شاید فرد سابق زندگی شما فوق العاده بوده، ولی شاید کسی که در آینده وارد زندگی تون میشه، حتی از اونم عالی تر باشه. به جای اینکه درمورد گذشته تون افسوس بخورین، وقت زیادی رو واسه رؤیاپردازی درمورد چیزی که پیش روتون قرار داره، صرف کنین. گذشتن و فراموش کردن رابطه ای قدیمی، آسون نیس.

فراموش کردن گذشته به این معنیه که باید قلب تون رو به روی فرد تازه ای بازکنید. باید در هر لحظه ای، انتظار پیدا کردن عشقی جدید رو داشته باشین. به جلو پیش رفتن و پیش بینی کردن آینده باعث می شه که نگاه به گذشته و افسوس خوردن رو کنار بذارین. رابطه عاشقانه می تونه در هر جایی و هر زمانی ظاهر شه. وظیفه ی شما اینه که وقتی با اون روبرو میشید، خوش حال و آماده باشین، نه اینکه بازم در گذشته تون گیر کرده باشین.

۱۳. در برابر وسوسه ی دعوا و درگیری مقاومت کنین

می دونم که این مورد تقریبا ساده به نظر می رسه، ولی توجه بهش بسیار مهمه. دکتر گری براون، متخصص روابط عاطفی می گه: «بهترین راه واسه [فراموش کردن] اینه که تموم راه های تماس، ازجمله ملاقاتای شخصی رو حذف کنین.» یعنی به فکر دعوا و درگیری در کافی شاپ یا باشگاه ورزشی محل زندگی تون نباشید. اگه هنوزم در جایایی اونو ملاقات می کنین، شاید لازم باشه که برنامه هاتون رو تغییر بدین.

۱۴. آینده بدون اونو مجسم کنین

تصور کنین که وقتی از غصه خوردن واسه از دست دادن همسر سابق تون دست وردارین، زندگی تون چقدر خوب میشه. دکتر گری براون می گه: «هرچه جزئیات بیشتری رو مجسم کنین، احتمال اینکه به رؤیای جدیدتون جون ببخشین هم بیشتر هستش.» اگه براتون مفیده، جایی رو به تابلوی آرزوهایتان اختصاص بدین، یعنی مثلا روی قسمتی از یک دیوار، عکسا و نوشته هایی بذارین که رویاها و آرزوهای شما رو توضیح می کنن.

۱۵. با اون تماس نگیرید

این یکی بسیار مهمه. قانون تماس نگرفتن رو شروع کنین و تازمانی که از غصه خوردن دست ورداشته اید و به جایی رسیده اید که پذیرفته اید همه چیز تموم شده، اونو ادامه بدین. کولمن می گه: «تازمانی که پیش خود استدلال می کنین که احتمال کمی هست که همسر سابق تون هنوزم نسبت به شما احساسی داشته باشه، نگران این باشه که چیکار می کنین یا بخواد بدونه که در زندگی تون چه میگذره، نمی تونین چرخه نگران و همیشه فکرکردن بهش رو قطع کنین.»

۱۶. به سفر برید

آمیکا گربر ، متخصص روابط بلندمدت، واسه سایت TruthFinder توضیح می ده: وقتی با جدایی سختی روبه رو هستین، حس می کنین جایی که در اون زندگی می کنین، یادآوری همیشگی و ثابتی از رابطه ایه که ازدست دادین. «بعضی وقتا بهترین راه واسه آزادی از عادتی آزاردهنده (ترک عادت بد) اینه که چیزی خیلی متفاوت رو امتحان کنین. به سفری که همیشه آرزویش رو داشته اید برید. واسه همراهی با خود بهترین دوستان تون رو دعوت کنین یا بهتر از اون، به تنهایی سفر کنین. هیچ چیزی آزادتر و رهاتر از سفر کردن به تنهایی نیس و باعث می شه به یاد بیارین که مجرد بودن چه حس خوبی داره.»

۱۷. جابه جا شید یا دکور خونه تون رو تغییر بدین

گربر می گه اگه با شریک سابق تون در یک جا زندگی می کردین، هر چیزی در خونه تون شما رو به یاد اون میندازه و فراموش کردن اون سخته. «اگه مدت قرارداد اجاره تون تقریبا تموم شده، به فکر نقل جای به محله ی جدیدی در شهرتون باشین تا شروع تازه ای داشته باشین. یا دست کم بعضی از اسباب و لوازم خونه رو جابه جا و دیوارها رو رنگ کنین.»

۱۸. از کارشناسان کمک بگیرین

صحبت کردن با فردی متخصص می تونه کمک زیادی به شما بکنه. براون می گه، اگه ماه ها گذشته و شما هنوزم بهش فکر می کنین تاجایی که نمی تونین خوب در جامعه، خونه، محل کار و شاید دانشگاه عمل کنین، شاید وقت اون رسیده که به فردی متخصص مراجعه کنین. کمک گرفتن از کارشناسان هیچ اشکالی نداره. تنها چیزی که مهمه اینه که از فکر کردن و وابستگی به شریک سابق تون دست وردارین.

۱۹. کارایی رو واسه خودتون بکنین

گرچه ممکنه فکر کنین که دنیا به پایان رسیده و هیچوقت نمی تونین شریک سابق تون رو از یاد ببرین، ولی اشتباه می کنین. گربر پیشنهاد می کنه که فهرستی از کارایی رو که دوست دارین و آروم تون می کنه تهیه کنین و اونا رو بکنین. اون می گه: «بیشتر مردم چند بار ازدواج می کنن، روابط زیادی رو تجربه می کنن و بارها عاشق می شن. پایان رابطه عاطفی شما به این معنی نیس که دنیا هم به پایان رسیده.»

ازدواج



 


دسته‌ها: آموزشی