بسیار مهمه که مراقب رفتارمون باشیم و سعی کنیم با درک احساسات دور و بریا و یادگرفتن مهارتای ایجاد رابطه درست، در بهتر شدن روابط اجتماعی و شغلی خود موفق عمل کنیم. همه ما بعضی وقتا اشتباهاتی انجام دهنده میشیم، این اشتباهات می تونن در مورد دوستان یا اعضای خونواده ما باشه یا در محیط و در مورد همکاران یا رئیس مون. گذشته از اینکه هیچکی نمی خواد افرادی رو که دوست شون داره ناراحت کنه، نباید اجازه دهیم یک اشتباه ناخواسته به قیمت از دست دادن یک دوست قدیمی یا به خطر انداختن شغل مون تموم شه (جدا از بد بودنِ آسیب به احساسات بقیه، شاید شمام قبول دارین که پیدا کردن دوست یا پیدا کردن شغل جدید خیلی راحت نیستن!) گرچه عذرخواهی واسه اشتباهات، سخت به نظر می رسه اما از آنجایی که در بهبود رابطه آسیب دیده نقش لازم اجرا می کنه، در این نوشته می خواهیم درباره عذرخواهی و نحوه ی بیان اون با شما صحبت کنیم.

خونواده

 

واسه عذرخواهی آماده شید

۱. «حق با کیست» رو آزاد کنین

بحث درباره موضوعی که به بیشتر از یک نفر مربوط می شه، فایده ای نداره. برداشت افراد از تجربیات مشترک شون ذهنی و منحصربه فرده. هیچکی نمیتونه یک تجربه منحصربه فرد رو توضیح بده، چراکه ممکنه دو نفر از یک وضعیت مثل دو نوع تفسیر متفاوت تو ذهن خود داشته باشن. پس واسه عذرخواهی، صرف نظر از اینکه حق با طرف مقابله یا نه، شما باید احساس ناراحتی اونو تایید کنین.

  • تصور کنین بدون همسرتون به سینما برید. اون چون حس می کنه ندیده گرفته شده، ناراحت می شه. فارغ از اینکه اون حق داره ناراحت شه یا نه، یا شما حق دارین تنهایی به جایی برید، هنگام عذرخواهی واسه اونکه از دلش دربیاورید باید حق رو بهش بدین و بهش بفهمانید میدونید ناراحت شده.

۲. از ضمیر «من» استفاده کنین

یکی از عادی ترین اشتباهات هنگام عذرخواهی، مخاطب قرار دادن طرف مقابله. دوستان عزیزم شما در حال عذرخواهی هستین و این یعنی طرف مقابل احساس خوبی نداره، پس، از ضمیر «من» استفاده کنین تا اون حس کنه مسئولیت خطایی رو که انجام دهنده شدین، به عهده می گیرین. اما یادتون باشه لزومی نداره مسئولیت رفتار تهاجمی یا توهین آمیز بقیه رو هم شما به عهده بگیرین. از طرفی، بهتره در این مواقع حواس تون به خودتون باشه، به عذرخواهی تون فکر کنین و بقیه رو هم سرزنش نکنین. اگه کار اشتباهی انجام دادین، مسئولیتش رو به عهده بگیرین و بذارین بقیه مسئولیت اشتباهات شون رو خودشون قبول کنن و بابتش عذرخواهی کنن.

  • یکی از روشای عادی اما بی فایده عذرخواهی اینه که فردِ مثلا پشیمون می گه: «متأسفم ناراحت شدی» یا «متأسفم که احساساتت جریحه دار شد». عذرخواهی به پوزش واسه احساسات بقیه احتیاجی نداره؛ نیازمند اینه که شما مسئولیت آسیب زدن بهش احساسات رو به عهده بگیرین. این نوع عذرخواهی مسئولیت ناراحتی طرف مقابل رو به عهده ی خودش می ذاره. پس خودتون رو گول نزنید که من عذرخواهی کردم.
  • عوضش بر خودتون تمرکز کنین و بگه: «متأسفم که باعث ناراحتیت شدم». مسئولیت ناراحتی رو که باعثش خودتون هستین، به عهده بگیرین و انگشت اتهام رو به طرف خودتون برگردانید.

۳. اشتباه تون رو توجیه نکنین

طبیعیه که هر کسی در سعی واسه توجیه مشکل به وجود اومده، اما این با نفس عذرخواهی اختلاف داره و طرف مقابل عذرخواهی شما رو رو راست حس نمی کنه.

  • ممکنه توجیه اشتباه نشون دهنده این مطلب باشه که طرف مقابل شما دچار سوءِتفاهم شده؛ مثل وقتی که می گیم: «شما اشتباه فهمیدین» اما در عین حال ممکنه به نظر طرف مقابل این طور بیاد که شما کلا منکر آسیبی شدین که بهش وارد شده. مثل وقتی که بگید: «اون قدرها هم بد نیس» یا از اون بدتر اینکه بگیم: «می دونم اذیت شدی اما من نمی تونم کاری در این مورد انجام بدم.»

۴. با احتیاط خودتون رو تبرئه کنین

عذرخواهی می تونه نشون دهنده ی غیرعمدی بودن اشتباه شما باشه. وقتی عذرخواهی می کنین، به طرف مقابل اعلام می کنین که واسه تون مهمه و قصد آسیب زدن بهش رو نداشتین. در عین حال باید اونقدر با احتیاط رفتار کنین که این عذرخواهی به توجیه رفتار شما تبدیل نشه. مرز باریکی بین این دو هست و باید خیلی مراقب باشین تا سعی تون نتیجه برعکس نده. چون شک نداشته باشین کسی که از اون عذرخواهی می کنین، فرد مهمی در زندگی شماس.

  • وقتی می خواید طرف مقابل بدونه اشتباه تون عمدی نبوده، مثلا می تونین بگید: «قصد آزارت رو نداشتم»، « تصادفی ناراحتت کردم» یا هنگامی که می خواید طرف مقابل بدونه کنترل شرایط از دست تون در رفته بوده می تونین بگید:«حواسم سرجایش نبود». حواس تون باشه از جملات و کلمات، درست استفاده کنین تا طرف مقابل بدونه قبل اینکه به دنبال تبرئه کردن خودتون باشین، اشتباه تون رو قبول کردین.
  • وقتی فقط عذرخواهی می کنین، احتمال کمتری واسه بخشش هست تا زمانی که دلیل کارتون رو میگید. کسی که آزارش دادین زمانی که ببینه، شما مسئولیت خطایتان رو به عهده گرفتین و اعتراف می کنین که کارتون ناراحتش کرده، رفتار مناسبی دارین و دیگر اون اشتباه رو تکرار نخواهید کرد، خیلی راحت تر شما رو می بخشه.

۵. «ولی» و «اما» نیارین

تقریبا بیشتر عذرخواهیایی که در اونا کلمه «ولی» یا «اما» به کار برده می شه، از نظر طرف مقابل معذرت خواهی حساب نمی شن. دوستان عزیزم این دو کلمه مثل پاک کن عمل میکنن. درواقع «ولی» یا «اما» تمرکز رو از روی عذرخواهی یعنی قبول کردن مسئولیت خطا و بیان تأسف برمی داره و روی توجیه کردن می ذاره. «اما» یا «ولی» دو کلمه ای هستن که فرد با شنیدن اون دیگر تمایلی به گوش دادن بقیه ی حرف شما نداره. درواقع اون به جای اونکه عذرخواهی می کنین، می شنوه: «اما درواقع مقصر شما بودین.»

  • پس حواس تون باشه، جملاتی رو مثل به «ببخشین اما واقعا حوصله ندارم» هیچوقت واسه عذرخواهی به کار نبرین. این جمله و عبارات مثل روی عذرخواهی به خاطر توهین به فرد مقابل، تأکید می کنه نه به عنوان اعلام تأسف در قبال آزار اون.
  • به جای استفاده از «اما» می تونین بگید: «ببخشین که بد حرف زدم، می دونم که ناراحت شدی، من خسته بودم و یه چیزی گفتم، عذر می خوام…»

۶. شخصیت و نیازای بقیه رو درنظر بگیرین

شخصیت

تحقیقات نشون میدن میزان خودمحوری فردی که از اون عذرخواهی می کنین، بر میزان پذیرش معذرت خواهی شما مؤثره. درواقع نوع نگاه بقیه به رابطه شما با این فرد، اینکه بقیه درباره شما و اون چه فکری می کنن، مشخص می کنه که چه نوع عذرخواهی درباره هر فردی اثرگذاره.

  • مثلا افرادی که جداگونه هستن و به چیزای با ارزشی مثل عدالت و حق اهمیت میدن، دوست دارن فرد خطاکار از اونا عذرخواهی کنه و درصدد جبران آسیبی باشه که به اونا وارد کرده.
  • واسه افرادی که ارزش زیادی واسه رابطه های نزدیک شون قائل هستن، ممکنه بیان همدردی و پشیمانی بیشتر از جبران اشتباه مهم باشه.
  • واسه بعضی افراد ارزشا و قوانین اجتماعی اهمیت خاصی دارن و خود رو عضو کوچیکی از اجتماعی بزرگ تر میدونن و معمولا اون نوع عذرخواهی واسه این افراد پذیرفتنیه که فرد خطاکار به ارزشایی که ندیده گرفته، اعتراف کنه.
  • اگه فردی رو که می خواید از اون عذرخواهی کنین خوب نمی شناسید، سعی کنین عذرخواهی تون شامل مقدار کمی از تموم این چیزها باشه. این روش عذرخواهی می تونه نشون دهنده ی اهمیتی باشه که واسه فرد و عذرخواهی از اون قائل هستین.

۷. اگه دوست داشته باشین می تونین نامه ی عذرخواهی بنویسین

اگه عذرخواهی کلامی واسه تون خیلی سخته، می تونین احساسات تون رو بنویسین. این نوع عذرخواهی از این دید خوبه که می تونین مطمئن شید جملات و احساسات تون رو به درستی استفاده کردین. زمان بذارین و ببینین دقیقا چه احساسی دارین؟ به چه دلیل می خواید عذرخواهی کنین؟ و چه کاری باید بکنین تا مشخص شه دیگر این اشتباه تکرار نمیشه؟

  • اگه احساس می کنین هنگام عذرخواهی ممکنه بیش ازاندازه احساساتی شید، می تونین چیزایی که قصد گفتنش رو داره، یادداشت کنین و همراه خودتون ببرین. این کار چون نشون دهنده ی اهمیت موضوع واسه شماس، ممکنه طرف مقابل رو بیشتر تحت اثر بذاره.
  • اگه نگران این هستین که ممکنه نحوه ی عذرخواهی تون کار رو خراب تر کنه، می تونین با یکی از دوستان تون تمرین کنین. گرچه شاید فکر کنین عذرخواهی به این همه تمرین و برو و بیا احتیاجی نداره اما از این دید که فرد دیگری نظر بده و بتونین بفهمین عذرخواهی تون چه تأثیری داره، خوبه.

جا و زمان مناسب واسه عذرخواهی پیدا کنین

۱. در زمان مناسب عذرخواهی کنین

دوستان عزیزم حتما این موضوع رو درنظر بگیرین؛ حتی اگه بی معطلی هم از رفتارتون پشیمون شدید، اگه طرف مقابل در وضعیت احساسی-هیجانی شدیدی باشه، عذرخواهی شما تأثیری نداره. مثلا درست وسط بحثی جدی هستین و اصرار دارین طرف مقابل شما رو ببخشد. واقعا این خیلی راحت ممکن نیس، چون وقتی کسی درگیر احساسات منفی باشه نمیتونه به شما گوش کنه. منتظر بمونین که کمی شرایط آروم تر شه و هردویتان خونسردی تون رو دوباره به دست بیارین.

  • اگه زمانی که هنوز آروم نشده اید، عذرخواهی کنین شاید عذرخواهی تون رو راست نباشه. اگه واقعا اعتقادی به معذرت خواهی نداشته باشین، عذرخواهی فایده ای هم نداره. پس تا وقتی خودتون رو جمع وجور کنین، صبر داشته باشین. این باعث می شه دقیقا بدونین چه می خواید بگید و پیش خودتون مطمئنید که کار درستی انجام میدید. فقط حواس تون باشه که از اون طرف بوم هم نیفتید؛ عذرخواهی که هفته ها یا ماه ها طول بکشه هم بی فایده س.
  • درباره اشتباهات کاری بهتره بی معطلی بعد از خطا و در سریع ترین زمان ممکن معذرت خواهی کنین. این از معطلی در روند کارا در محل کارتون جلوگیری می کنه.

۲. خود عذرخواهی کنین

هنگامی که خودتون خود عذرخواهی می کنین، شانس بیشتری واسه نشون دادن راستی تون به طرف مقابل دارین. پس کسی رو واسطه قرار ندین، چون اثر خوبی نداره. خیلی از ارتباطات ما به عناصر غیرکلامی و ذهنی مثل زبون بدن، حالات چهره و رفتارمون بستگی دارن. پس هر زمان که لازم بود از کسی عذرخواهی کنین.

  • اگه طرف مقابل حضور نداشت یا روبه رو نشدن با اون واسه تون راحت تر بود، تماس بگیرین و تلفنی این کار رو بکنین. لحن حرف زدن و حالت صدای شما به نشون دادن راستی تون کمک می کنه و طرف مقابل شما رو باور می کنه.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری با شکست عشقی خود کنار بیاییم؟

۳. محل دنج و ساکتی رو واسه عذرخواهی انتخاب کنین

عذرخواهی یک رفتار خصوصیه و یافتن مکانی آروم واسه گفت وگو و عذرخواهی موجب می شه روی طرف مقابل تون متمرکز باشین و به چیز دیگری توجه نکنین.

  • محلی رو انتخاب کنین که بدونین طرف مقابل تون در اونجا احساس آرامش می کنن. برنامه تون رو طوری تنظیم کنین که زمان کافی داشته باشین و شتاب زده به نظر نرسید که کار خراب تر می شه.
  • آرامش

۴. واسه گفت وگو و عذرخواهی به اندازه کافی زمان بذارین

با عجله و حق به طرف عذرخواهی کردن فایده ای نداره. چراکه عذرخواهی مراحلی داره که همه اونا باید اتفاق بیفته وگرنه معذرت خواهی نیس. لازمه دقیقا اعتراف کنین که چه خطایی انجام دهنده شدین، قضیه رو توضیح بدین، بیان پشیمانی کنین و طوری رفتار کنین که طرف مقابل قبول کنه در آینده اینجور خطایی دوباره از شما سرنخواهد زد.

  • زمانی رو واسه عذرخواهی انتخاب کنین که نه اضطراب داشته باشین و نه تحت فشار باشین. اگه زمان کافی نداشته باشین و نگران کار دیگری باشین که باید انجام شه یا ذهن تون درگیر مسئله دیگری باشه، شما روی طرف مقابل و موضوعی که به خاطرش گفت وگو می کنین، متمرکز نیستین و طرف مقابل تون این فاصله رو حس می کنن.

نحوه ی عذرخواهی

۱. روشن باشین ولی حمله نکنین

شما می تونین شخصیت پذیرنده ای داشته باشین و با این وجود که روشن و بی پرده رفتار می کنین، حالت تهاجمی هم نداشته باشین. یعنی حتما رک بودن و روشنی به معنای حمله یا خشونت نیس. به این ارتباطات «ارتباطات یک پارچه» گفته می شه و شامل آشکارا بحث کردن درباره یک موضوع بدون داشتن حالت تهاجمیه که باعث درک دوطرفه و رسیدن به یک نظر مشترک می شه.

  • اگه فردی که آزارش دادین، سعی داره همون الگوی رفتاری رو درباره خود شما پیش بگیره یا اصطلاحا تلافی کنه، بهش اجازه بدین کاری رو که دلش می خواد، بکنه. قبل از اونکه بخواهید واکنش نشون بدین کمی تأمل کنین. افکار و حرفای طرف مقابل رو هم درنظر بگیرین و حتی اگه مخالف رفتارش هستین، همیشه سعی کنین از چشم طرف مقابل به ماجرا نگاه کنین. طعنه نزنید، صداتون رو بلند نکنین و رفتار توهین آمیز نداشته باشین.

۲. سعی کنین زبون بدن تون فروتنانه و آغوش تون باز باشه

رابطه غیرکلامی ای که شما بین عذرخواهی با فرد مقابل برقرار می کنین به اندازه چیزی که می گین مهمه. قوز نکنین، خودتون رو جمع نکنین و حالت خموده به خودتون نگیرید. همه این حالات می تونه واسه طرف مقابل نشون دهنده ی نبود تمایل باطنی شما به گفت وگو و عذرخواهی باشه.

  • هنگام عذرخواهی و گفت و شنود رابطه چشمی برقرار کنین. سعی کنین اگه ۵۰ درصد گوینده هستین، ۷۰ درصد شنونده باشین.
  • دست به سینه عذرخواهی نکنین. این وضعیت که نشونه حالت تدافعیه با عذرخواهی خیلی تناسبی نداره.
  • سعی کنین حالت صورت تون رو آروم نگه دارین. لازم نیس حتما لبخند بزنین اما اگه صورت تون حالت تصنعی داره و به نظرتون قیافه ی نچسبی دارین، قبل از روبه رو شدن با فرد مقابل کمی زمان واسه آرامش ماهیچه های صورت تون صرف کنین.
  • حواس تون باشه دست هاتون رو باز نگه دارین و مشت نکنین.
  • اگه قراره از فردی از نزدیکان تون عذرخواهی کنین، لمس اون واسه بیان احساسات تون می تونه مؤثر باشه. اینکه اونو در آغوش بگیرین یا دست هاش رو بگیرین، نشون دهنده ی اهمیت اون فرد واسه شماس.

۳. واقعا پشیمون باشین

بذارین طرف مقابل همدلی شما رو ببینه، تایید کنین که شما باعث ناراحتی اون شدید و واسه احساسات بقیه واقعا ارزش قائل شید و اونو به رسمیت بشناسین.

  • تحقیقات مختلف نشون می ده بیان پشیمانی، احساس گناه و خجالت به فرد آسیب دیده انگیزه بیشتری واسه بخشش می ده. در مقابل، عذرخواهی که ترحم فرد مقابل رو تحریک می کنه با برخورد خوبی روبرو نمی شه، چون رو راست به نظر نمی رسه.
  • می تونین عذرخواهی خود رو این طور شروع کنین: «من خیلی پشیمونم که دیروز ناراحتت کردم، به خاطر ناراحتی تو احساس بدی دارم».

۴. مسئولیت پذیر باشین

وقتی به اندازه کافی مسئولیت پذیر باشین، بودن در روابط خاص معنا پیدا می کنه. درواقع عذرخواهیا به ویژه واسه فردیه که شما بهش اهمیت بیشتری میدید و احساساتش واسه شما بیشتر از بقیه مهمه.

  • واسه همه چیز حکم کلی صادر نکنین. نمی تونیم بگیم «من آدم مزخرفی هستم یا اخلاقم همینه» و خودمون رو راحت کنیم و چون من آدم خاصی هستم، کسی نباید ازم ناراحت شه. این باعث نمی شه متوجه رفتارهای اشتباه یا آزاردهنده تون نباشید. وقتی حکم کلی میدید، هیچوقت نمی تونین مسئولیت پذیر باشین. اگه نتونین به ندیده گرفتن نیازای بقیه پیروز شدین، واسه همیشه همون آدم مشکل دار باقی خواهید موند.
  • می تونین عذرخواهی تون رو این طور ادامه بدین: «از اینکه دیروز ناراحتت کردم واقعا پشیمونم، واقعا واسه آزار تو ناراحتم. نباید به خاطر اینکه دیر اومدی دنبالم، سرزنش می کردم.»

۵. نشون بدین که دنبال بهبود وضعیت پیش اومده هستین

اگه راه حلی واسه جبران اشتباه تون ارائه بدین یا بتونین اطمینان طرف مقابل رو جلب کنین که دیگر در آینده اون اشتباه از طرف شما تکرار نمیشه، شک نداشته باشین عذرخواهی تون اثر بهتری داره.

  • منشأ اصلی مشکل رو پیدا کنین و سعی کنین درباره اون بدون متهم کردن دیگری توضیح بدین. درباره راه حلی که واسه مشکل دارین با اون حرف بزنین و اطمینان بدین کاری رو انجام میدید که از تکرار اشتباه در آینده جلوگیری کنه.
  • می تونین بگید: «من پشیمونم که دیروز ناراحتت کردم و احساس بدی دارم، نباید چون دیر اومدی دنبالم سرزنش می کردم. این اتفاق دوباره تکرار نمی شه و قول می دم از این به بعد قبل اینکه چیزی بگم درست فکر کنم.»

۶. به طرف مقابل گوش بدین

وقتی عذرخواهی می کنین، طرف مقابل ممکنه احساساتش رو در مورد شما بگه. اون ناراحته و ممکنه سؤالاتی رو که در ذهنش درباره رفتار شما داشته، مطرح کنه. پس بهترین برخورد اینه که با آرامش و آغوش باز پذیرای حرف هاش باشین.

  • وقتی فردی از شما ناراحته ممکنه واکنش مناسبی نداشته باشه. اگه طرف مقابل عصبانی بود یا رفتار توهین آمیز داشت، یعنی هنوز ناراحته و شاید شما رو نبخشد. ممکنه مجبور شید فعلا کمی زمان به خودتون و اون بدین یا سعی کنین با روشی دیگر با اون گفت وگو از اون عذرخواهی کنین.
  • واسه زمان دادن به رابطه و فاصله گرفتن، با طرف مقابل همدلی کنین و بهش هم حق انتخاب بدین. از رفتارهایی مثل سرزنش پرهیز کنین. مثلا بگید: «نشونه که من آزارت دادم و تو ناراحت شدی. به نظرت اینکه یه مدت کوتاهی باهم در رابطه نباشیم، کمکی می کنه؟ چون من می خوام منشأ مشکل رو پیدا کنم اما نمی خوام تو اذیت بشی.»
  • واسه اینکه راه گفت وگو رو به طرف مثبتی ببرین، سعی کنین رفتاری رو پیش بگیرین که طرف مقابل دوست داره؛ یعنی خلاف چیزی که رو که باعث ناراحتی اون شده، بکنین. مثلا اگه طرف مقابل ناراحت بود و گفت: «تو هیچ وقت به من احترام نمی ذاری.» بگید: «به نظرت چی باعث می شه که دیگه همچین حسی نداشته باشی؟ به نظرت از این به بعد چه جوری رفتار کنم؟» یا «چه تغییری توی رفتارم باعث می شه حس نکنی بهت بی احترامی شده؟»

۷. با تشکر گفت وگو رو به پایان برسونین

اینکه شما قدردان حضور فرد مقابل و نقش اون در زندگی تون باشین، تأکید می کنه که شما نمی خواهید به رابطه تون آسیب بزنین یا اونو به خطر بندازین. حالا درست لحظه ایه که باید تموم چیزایی رو که در تموم مدت رابطه تون با فرد مقابل کنار هم ستختین و همه سعی هاتون رو واسه حفظ رابطه خلاصه بگید و به عزیزان تون بگید که دوست شون دارین. باید به اونا بگید که زندگی بدون حضور و اعتماد اونا چقدر بی فایده و بی معناست.

۸. صبور باشین

اگه عذرخواهی کردین و طرف مقابل نپذیرفت در آخر آرامش از اون تشکر و جای رو ترک کنین. می تونین این طوری تشکر کنین: «من فهمیدم هنوزم واسه اتفاق پیش اومده ناراحتی، اما ممنونم که فرصت دادی درباره اش توضیح بدم و عذرخواهی کنم. اگه تونستی من رو ببخشی باهام تماس بگیر.» بعضی وقتا آدما می خوان که شما رو ببخشند اما به زمان بیشتری واسه آرامش احتیاج دارن.

  • یادتون باشه اینکه یک نفر عذرخواهی شما رو قبول کنه، به معنای اون نیس که شما رو بخشیده. ممکنه روزها و هفته ها و حتی زمانا ی طولانی تری صرف شه تا فرد شما رو ببخشد یا دوباره به شما اعتماد کنه. می تونین واسه جلب اعتماد دوباره ی طرف مقابل خود سعی کنین اما اینکه چقدر زمان می بره تا همه چیز مثل سابق شه، مشخص نیس. اگه طرف مقابل واسه شما واقعا ارزش داره و احساساتش براتون مهمه، باید به اندازه کافی صبور باشین و بهش زمان بدین تا با خودش کنار بیاد. پس انتظار نداشته باشین، فقط با عذرخواهی و بی معطلی همه چیز فراموش شه.

۹. به عذرخواهی تون پایبند باشین

عذرخواهی واقعی یا یک راه حل واسه بخشیدن شما پیش پای طرف مقابل می ذاره، یا قصد پاک شما رو واسه حل مشکل نشون می ده. شما قول دادین، اشتباه تون رو جبران کنین، پس تا زمانی که به قول تون عمل نکنین، عذرخواهی تون رو راست و کامل نیس. اگه خطایتان رو جبران نکنین، عذرخواهی شما معنایی نداره و شاید طرف مقابل هیچوقت به شما اعتماد نکنه.

  • می تونین از کسی که ناراحتش کردین سؤال کنین تا مطمئن شید دقیقا دلیل ناراحتی اش چیه و چیکار باید بکنین. مثلا می تونین از اون بپرسید:« رفتار چند روز پیش من شما رو ناراحت کرده و من واقعا می خوام این رو از دل شما دربیارم. فکر می کنی باید چی کار کنم که ناراحت نباشی؟»



در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی