خیلی از صاحبان کسب و کارای کوچیک اهمیت طرح کسب وکار رو میدونن، چون این طرح راه رسیدن به موفقیت شرکت رو توضیح می ده. یکی از عناصر بسیار مهم این طرح هم راه حل بازاریابیه. بخاطر این در این مقاله می خونیم که چیجوری بازاریابی کنیم.

 

از اونجا که راه حل بازاریابی در طرح کسب وکار بزرگ تر مخفی شده، ممکنه خیلی از صاحبان کسب و کارای کوچیک با فرض اینکه پایگاه مشتریان شون رو می شناسن و میدونن چیجوری به اونا دسترسی پیدا کنن، زمان، توجه و تحقیق کافی واسه بازاریابی در نظرنمی گیرن. اجرای راه حل بازاریابی با راه و روش دقیق و عمیق می تونه فرصتای مخاطبان جدید و یا خط تولید پنهون، مشکلات در قیمت گذاری، واکنش رقابت و رسیدن به پتانسیل رو نشون بده.

در آسونترین حالت، یک طرح بازاریابی به شما می گه که مشتریان شما که هستن، از کجا اطلاعات دریافت می کنن و شما چیجوری به اونا دسترسی پیدا می کنین. رابرت جی توماس، استاد بازاریابی دانشکده ی کسب وکارِ مک دونایِ دانشگاه جورج تاون می گه: واسه پیشرفت طرح بازاریابی، شما مجبور به انجام چار کار خاص هستین:

۱. دلیل جذب مشتری به کسب و کارتون رو بفهمین

به ویژه باید فهمید احتیاج اصلی ای که محصول یا خدمات شما اونو تأمین می کنه چیه. می خواید به مشتریان تون کمک کنین در طول روز راحت تر باشن؟ می خواید کارشون رو مؤثرتر بکننن؟ می خواید مورد احترام و تشویق دوستان شون باشن؟ روش شما واسه حل مشکلات یا رفع نیازای مشتری باید طوری طراحی شه که بهتر از رقبا باشه.

۲. شناسایی مشتریان هدف

دومین قدم واسه جواب به این سوال که چیجوری بازاریابی کنیم، اینه که بگیم مشتریان هدف خود رو شناسایی کنین. مشتریان پنهون ی زیاد در بیشترِ بازارها وجود دارن، اما واسه موفقیت بهتر و سریع تر یک کار و کاسبی کوچیک باید بازار رو مطالعه و ویژگیای بهترین مشتریان هدف رو مشخص کنین. مشتری هدف باید با جزئیات توضیح شه. یک شخص فرضی که همه ویژگیای مشتری هدف رو داره ایجاد کنین، بعد چیزی که رو که این فرد در طول روز می گه، انجام می ده، احساس و فکر میکنه بیازمایید.

۳. شناسایی رقبایی که مشتریان هدف شما رو می خوان

مهم نیس که محصول یا خدمات شما چقدر اصیله، همیشه واسه گرفتن پولای مشتریِ هدف شما، رقابت هست. کسب و کارای کوچیک به کم واسه مطالعه عمیق رقبای خود و یا تعیین رقابتی که ممکنه در خارج از صنعت، با تحریک مشتری به وسیله رقبا و از دست دادن مشتری، زمان می ذارن. دانستن این که حریف کیست، چه امتیاز رقابتی هسته ای داره و چیجوری به راهکارهای شما (کاهش قیمت، افزایش ارتباطات و چیزای دیگه ای به جز اینا) جواب میده، به شما کمک می کنه راهکارهایی رو واسه جنگ با اینجور ضرر و زیانی پیدا کنین.

پول-نام-تصویر

۴. جایگاه برندتون رو به مشتریان معرفی کنین

در آخر، نام تجاری شما و چیزی که نماد شما واسه مشتریان می شه امتیاز رقابتی قوی شما میشه. شما باید بتونین یک جمله خبریِ ساده درباره اینکه چیجوری می تونین نیازای مشتری رو برآورده کنین و پیروز رقابت شید بنویسین. بهترین بیانیها اونایی هستن که تک منظوره ان و در حل مشکل مشتری بر گسترش بهترین ارزش تمرکز دارن.

نقش وسایل ارتباطی در رویکردهای بازاریابی

حالا که عناصر طرح بازاریابی رو میدونید، باید ببینین که چیجوری می خواید به مشتری هدف برسین. گذشته از رسانه های چاپی و پخش سنتی، اینجا سه کانال بازاریابی تکنولوژی محور رو معرفی می کنیم که خیلی از صاحبان کسب و کارای امروزی از اون استفاده می کنن.

۱. رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی به یک بخش اساسی از برنامه های بازاریابی کسب وکار تبدیل شدن چون هر نوع مشتری رو روی یک نوع از پلت فرم، مثل فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و شبکه های دیگر میشه پیدا. صاحبان کسب و کارای کوچیک باید بر مواردی که می تونن اونا رو به بیشترین بهره برسانند تمرکز کنن تا در روبرو شدن با احتمالات، احساس دست پاچگی نکنن.

برت فارمیلو بنیانگذار شرکت بازاریابی اینترنتی مارکیتو، پیشنهاد می کنه که شرکتا در شروع فقط واسه شناخت مشتریان و سیستم دلیلی که استفاده می کنن وارد رسانه اجتماعی شن.

فارمیلو در مصاحبه با بیزینس نیوز دیلی می گه: «ببینین که مشتریان شما وقت شون رو در کدوم پلت فرم می گذارنند و در همون پلت فرم مغازه تون راه اندازی کنین». «پیشرفت یک راه حل محتوایی می تونه داخلی اجرا شه و پس از اون راه حل شما با ارسال محتوای برند روی سیستم عامل مورد نظر اجرا شه. در حالی که هر سه مرحله کلیدی هستن، بزرگترین و تعیین کننده ترین اون، حضور مشتریان شما در این سیستم عامل هاست».

۲. پست الکترونیک (ایمیل)

با اینکه ممکنه بازاریابی ایمیلی یک معنی جدید مثل بازاریابی رسانه های اجتماعی نباشه، اما گزینه ای مؤثر و محبوب واسه خیلی از صاحبان کسب و کارای کوچکه. شرکتا می تونن تکنیکای بازاریابی ایمیلی رو از راه های جورواجور مثل با استفاده از خبرنامها، کمپینای تبلیغاتی و ایمیلای معاملاتی اجرا کنن. شرکتایی مثل میل چیمپ و کانستنت کانتکت مدیریت کمپینای ایمیل رو واسه شرکتا آسون ساخته ان.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   چیجوری با همسر شکاک رفتار کنیم

فارمیلو میگه که شرکتا می تونن راهکارهای بازاریابی ایمیلی خود رو با بخش بندی بازارشان هماهنگ کنن.

فارمیلو می گه : «همه مشترکان نمی خوان با حجم یه جوری ایمیل دریافت کنن». «بازاریابان ایمیلی زرنگ، در شروع زمانی رو واسه بخش بندی مشترکان می ذارن و بعد طبق فعالیت مشتری، بخش بندی ادامه داره. از راه بخش بندی، شرکت میزان لغو اشتراک خود رو کم می کنه، میزان باز شدن ایمیلا و مهمتر از همه تعداد اقدامات انجام شده از ارسال ایمیل رو هم افزایش می ده».

واسه انتخاب یک سرویس بازاریابی ایمیلی، راهنمای خرید بیزینس نیوز دیلی رو مشاهده کنین.

یادداشت سردبیر: دنبال اطلاعات درباره خدمات بازاریابی ایمیلی هستین؟ پرسشنامه زیر رو پر کنین و با فروشندگانی که آماده به گفت وگو در مورد نیازای شمان تماس بگیرین.

لطفا توجه داشته باشین: شرکتایی که خدمات بازاریابی ایمیلی ارائه می کنن، لیست آدرسای ایمیل رو به شما نمی دن. شما باید قبل از استفاده از خدمات یک شرکت بازاریابی ایمیلی لیستی از آدرسای ایمیل داشته باشین.

۱. شما یک لیست از آدرسای ایمیل واسه کمپینای بازاریابی ایمیل خود دارین؟

الف) بله- ما الان یک لیست از آدرسا داریم.

ب) نه – ما باید یک لیست از آدرس جفت و جور کنیم.

۲. به طور تقریبی چند ایمیل در هر ارسال باید بفرستید؟

الف) کمتر از ۱۰۰۰

ب) ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰

پ) ۵۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰

ت)۱۰۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰

ث) بیشتر از ۵۰۰۰۰

۳. به طور تقریبی چند وقت یه بار ایمیلای تبلیغاتی ارسال می کنین؟

الف) مطمئن نیستم

ب) کمتر از یک بار در ماه

پ) ۱ تا ۲ بار در ماه

ت) ۳ تا ۵ بار در ماه

ث) ۶ تا ۱۰ بار در ماه

ج) بیشتر از ۱۱ بار در ماه

۴. به چه خدمات اضافی ای واسه ایمیل علاقه مندید؟

الف) طراحی خلاقانه

ب) تولید خلاقانه

پ) میزبانی پایگاه داده

ت) پاکسازی یا اضافه کردن داده

ث) خدمات دیگر (لطفا مشخص کنین)

۵. چه ویژگیایی واسه سرویس یا نرم افزارِ بازاریابیِ ایمیلی تون احتیاج دارین؟

الف) گزارش دهی درباره میزان باز شدن و میزان کلیک، آدرس ایمیل اشتباه، اعلامیه ی لغو اشتراک و چیزای دیگه ای به جز اینا

ب) ردیابی جواب از هر دریافت کننده ی کمپین

پ) ویژگی پذیرش ایمیل (نرفتن در پوشه ی هرزنامه)

ت) توانایی ارسال ایمیل در فرمتای مختلف (HTML, plain text,AOL Mail)

ث) فیلتر خودکار آدرس ایمیلای برگشت خورده (حذف این آدرس ایمیلا از لیست)

ج) تنظیم دموگرافیک رکوردها و بخش بندی فیلترها

چ) تواناییِ گرفتن خروجی از لیست افرادی که اشتراکشان رو لغو کردن (opt-out list)

ح) تواناییای محتوای پویا

خ) پخش به هنگام ایمیلا

د) ارسال ایمیلای مناسبتی

ذ) دیگر

۶. چه زمانی واسه خرید این اجناس یا خدمات بازاریابی ایمیلی تصمیم گیری می کنین؟

الف) بی معطلی

ب) در عرض یک ماه

پ) در عرض دو ماه

ت) بیشتر از دو ماه

ث) مطمئن نیستم

۳. گوشی موبایل

محبوبیت گوشیای هوشمند و تبلتا، به تغییر روش شرکتا در هدف قرار دادن مشتریان خود کمک کرده. از اونجا که مردم تقریبا همیشه این دستگاه ها رو به همراه دارن، شرکتا به دنبال اجرا راه حل ای هستن که به وسیله این دستگاه ها به مشتریان خود دسترسی داشته باشن.

فارمیلو می گه: «بازاریابی گوشی موبایل منقطعه». «این منقطع بودن به دلیل قدرتیه که یک بازاریاب به مصرف کننده می ده تا چگونگی و زمان دریافت مواد بازاریابی رو تعیین کنه. به خاطر این که تقریبا در هر برنامه گوشی موبایل گزینه اطلاعیه روشن یا خاموش هست. مصرف کننده در بازاریابی گوشی موبایل دارای قدرته».

آزمایش نتایج بدست اومده

آخرین مرحله واسه جواب به این سوال که چیجوری بازاریابی کنیم، اینه که نتایج بدست اومده رو نظارت کنین. ایجاد یک لیست بودجه ی مناسب، تعیین اهداف و موارد عملی، انتخاب پرسنل مناسب واسه هر یک از آیتما، می تونه به واقعی بودن طرح بازاریابی شما کمک کنه. در مورد اینکه چه میزان دوست دارین خرج کنین، به نوع نتایج مورد نظرتون و کارای لازم واسه رسیدن به نتایج، فکر کنین. مقاله ای در سایت کلوریسم سه عامل کلیدی مشخص شده ی زیر رو پیشنهاد می کنه که به شما در اندازه گیری اثر راهکارهای بازاریابی تون کمک می کنه:

۱. چیجوری می خواید کمپین تون رو ردگیری کنین.

۲. کانالایی که واسه ردگیری می خواید کدوم ان.

۳. چه متریکایی رو می خواید .

با توجه به موارد نامبرده در سایت کلوریسم، متریکا بهترین روش واسه اندازه گیری بازگشت سرمایه شمان (داده های عددی به شما امکان می ده تا ببینین به اهدافتان رسیده اید یا نه). موارد اندازه گیری می تونه شامل بازدیدکنندگان سایت، تغییر تقدم، میزان کلیک، اثر بخشی رسانه های اجتماعی و ارجاعات باشه.

برگرفته از : businessnewsdaily


دسته‌ها: آموزشی